Is uw content marketing strategie mobiel vriendelijk?

Content marketing strategie voor mobiel & desktop
Wilt u een goede website, dan dient u in uw content marketing strategie rekening te houden, dat u geschikte content voor op de mobiel aanbiedt. Een mobiel scherm is een stuk kleiner en u bent afhankelijk van goede WIFI. Check daarom altijd als u veel aan uw website heeft gewerkt, of de wijzingen of aanvullingen goed te lezen zijn op de mobiele telefoon.
Geschatte leestijd: 8 minuten
Content marketing zijn alle soorten marketing waarbij ‘content’, inhoud of informatie voor de consument of mogelijke klant wordt gemaakt en verspreid. Deze SEO content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn. Denk bijvoorbeeld aan nieuws- en blogberichten, casestudy’s, handleidingen, video’s en infographics.
Inleiding: Content Marketing Strategie voor mobiel
Een Content Marketing Strategie voor mobiel is een waardevolle toevoeging voor uw algemene Content marketing strategie. Het lijkt er namelijk op, dat bijna iedereen tegenwoordig een responsief website heeft. Gelukkig is het in 2021 vrij zeldzaam om een website op uw mobiele telefoon te bezoeken, die niet mobiel geoptimaliseerd is. Het smartphone bezit groeit volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek tot ruim boven de 95%. En hoewel niet elke leeftijdsgroep even vaardig is op de mobiele telefoon, is het gebruik daarvan sensationeel hoog. Hoe bedient u bijvoorbeeld uw klanten online? Waar zijn zij naar op zoek?
Een responsive website alleen is niet genoeg
Met alleen een responsieve website bent u er nog niet. Het is namelijk niet genoeg om ervoor te zorgen, dat uw content toegankelijk is op mobiele apparaten. U moet nadenken over wat voor soort content uw publiek op zijn of haar mobiel wil hebben. Voor veel gebruikers kan dat namelijk verschillen, van wat ze willen in een desktopervaring. Hoe dan ook, uw mobiele ervaring moet naadloos aansluiten bij uw desktopervaring en andersom. U kunt namelijk veilig stellen, dat een percentage van uw publiek via verschillende contactpunten toegang heeft tot uw content.
Vijf best practices voor mobiele content
1. Bepaal welke content uw doelgroep op mobiel wilt lezen
Zijn uw bezoekers bijvoorbeeld op zoek naar entertainment of willen ze nuttige informatie? Dit is gedeeltelijk afhankelijk van het product of de service, die u aanbiedt. Bekijk welke content op dit moment de meeste betrokkenheid op uw site heeft en welke content doet mensen stuiteren. Het belangrijkste is om deze gegevens per apparaat te bekijken. Dit kunt u doen met Google Analytics. Wellicht merkt u, dat content die voor u op uw desktop werkt mogelijk geen mobiele gebruikers inspireert, en omgekeerd.
Online content marketing strategie: Google Mijn Bedrijf
Het grootste deel van zakelijk verkeer komt namelijk uit het zoeken. Denk na over hoe we onze mobiele telefoons gebruiken om te zoeken. We zijn bijvoorbeeld vaak op zoek naar lokale diensten, openingstijden, kosten of tijdige antwoorden op vragen. Als deze basisinformatie over uw organisatie op uw mobiele site moeilijk vindbaar is, wordt het vooral op de kleine schermen van een mobiel moeilijk voor deze gebruikers om deel te nemen.

2. Maak het visueel
Nadat u heeft bepaald welk type content uw mobiele doelgroep zoekt, moet u zorgen, dat de content is voorbereid om kijkers te binden. Gebruik bijvoorbeeld opvallende afbeeldingen of infographics om uw verhaal te vertellen in plaats van uw publiek te raken met pagina’s tekst om doorheen te bladeren. Introduceer bijvoorbeeld video om concepten uit te leggen of langere stukjes informatie samen te vatten. Nog beter, maak deze visuele content gemakkelijk deelbaar.
Omdat uw mobiele doelgroep zeer waarschijnlijk is ingelogd op al hun sociale netwerken op hetzelfde apparaat. Ze schakelen mogelijk heen en weer tussen uw site en bijvoorbeeld het Instagram – verhaal van een vriend of de Facebook post van een familielid. Voor de tekst, die u op uw mobiele website en landingspagina’s opneemt, moet u ervoor zorgen, dat het lettertype gemakkelijk leesbaar is op mobiele ‘handheld’ – apparaten. De knoppen moeten namelijk groot genoeg zijn om te klikken. En uw hoofd kop tekst moet bijvoorbeeld boven de vouw staan. Dit kan vanzelfsprekend zijn, maar stel dat uw video niet automatisch wordt afgespeeld met geluid.
3. Geluid is de volgende grote stap
Eén van de snelst groeiende gebieden van mobiel engagement is audio – content, met name podcasts. Marketeers kunnen dit op twee manieren benaderen: ontwikkel uw eigen podcast als onderdeel van uw content marketing strategie. Of plaats advertenties met een podcast- of podcast netwerk als onderdeel van uw mediaplan. Natuurlijk kunt u beide doen! Een van de vele voordelen van podcasting is, dat het niet gaat om het trekken van bezoekers naar uw website om een gesprek te beginnen. Het gaat veel meer om het starten van een gesprek, waarin ze al samenkomen, wat hen terug naar uw website of naar een van uw sociale kanalen kan leiden.

Podcast als onderdeel van uw Content marketing strategie
Podcasts zijn een van de puurste voorbeelden van content marketing. De best presterende podcasts die er zijn, zijn erg vermakelijk of leren de luisteraar iets, en u heeft de neiging om heel weinig ‘salesmenship’ van het merk te horen. Dit heeft geresulteerd in een enorm, uiterst loyaal publiek voor deze top podcasts, met mensen die zich abonneren en afmelden week na week, terwijl ze luisteren naar shows van 40 tot 60 minuten in hun geheel. Wat deze hosts hebben gedaan, is waardevolle content gebruiken om merkentrouw op te bouwen. Een pro-tip om uw SEO te verbeteren: post transcripties van uw podcast afleveringen op uw website om de aandacht van internetzoekers te trekken en om uw audio content toegankelijker te maken. Podcasts zijn een waardevolle toevoeging voor een Content Marketing Strategie voor mobiel.
4. Optimaliseren voor pagespeed
We weten allemaal wat er gebeurt, als we op een link op onze telefoons klikken en de website niet meteen wordt geladen. Direct klikken we op de knop ‘Terug’, we sluiten de browser of we openen een andere app. Volgens Google verliezen mobiele sites de helft van hun bezoekers tijdens het laden. Als het langer dan een paar seconden duurt voordat uw mobiele site is geladen, loopt u het risico bezoekers te verliezen.
Ontdek de laadtijd van uw mobiele site met behulp van de mobiele snelheidstest van Google.
Als uw site namelijk onvoldoende presteert, optimaliseert u dan door afbeeldingen te comprimeren, caching in te schakelen of uw code op te schonen. Uw volgende stappen zijn afhankelijk van uw diagnose, maar veel trage oplossingen zijn erg eenvoudig.
5. Maak de gebruikersinterface naadloos
Pop-ups. U kent ze wel. het soort van enorme, moeilijk af te wijzen rechthoeken met calls-to-action met alle kappen. De pop-ups die het scherm overnemen precies op het moment dat u begint met het lezen van de pagina, waarop u zojuist bent terechtgekomen. Veel mensen hebben er een hekel aan op een desktop, maar nog veel meer op mobiel.
SEO content voor mobiel
Maak het gemakkelijk voor uw bezoekers om uw content te begrijpen en ernaar te handelen. Door deze ergernissen en al het andere dat een naadloze ervaring in de weg staat, te elimineren. Test uw gebruikers-ervaring met echte mensen en vraag hen wat er verwarrend is of waar ze zich hebben verveeld. Vergeet even wat u wilt, dat mensen doen op uw website en concentreer u op wat mensen van uw site willen. Waar hebben ze naar gezocht om hier te landen en hoe kunt u ervoor zorgen, dat ze vertrekken met wat ze nodig hebben?
Content Marketing Strategie voor mobiel
De meeste van deze stappen zijn goede praktijken voor desktop ervaringen en voor content marketing in het algemeen Maar aangezien meer dan de helft van het wereldwijde web verkeer nu mobiel is, is het de moeite waard de tijd te nemen om in uw strategie rekening te houden met dit specifieke publiek. Ik zou namelijk willen voorstellen om verder te gaan en 2020 doelen te stellen rond uw mobiele betrokkenheid en conversies, want één ding is zeker: de groei van mobiele apparaten versnelt alleen maar meer. Daarom is een Content Marketing Strategie voor mobiel een stap voorwaarts in uw algehele digitale strategie.
Lokale SEO & Linkbuilding Blogs
- Met Lokale SEO draait u meer omzet
- Content Marketing KPI’s – meten is weten
- SEO Linkbuilding [Checklist]
- 24 SEO tips om uw WordPress site te verbeteren
Content Marketing Expert Den Haag inhuren
De auteur is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert uit Den Haag. De auteur van dit artikel is Herman Geertsema. Herman Geertsema is eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Wij hebben meerdere content marketing opdrachten gedaan in de regio Breda, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam & Utrecht. Wij hebben meerdere projecten met succes afgerond in Leiden, Rijswijk, Zoetermeer en Delft. Heeft u vragen over het opzetten van een Contentmarketingstrategie? Wilt u mij inhuren als SEO optimalisatie expert? Bel of mail mij.
Content Marketing Strategie Connect your World
De Content Marketing Strategie van Connect your World. Een Content Marketing Strategie voor mobiel is belangrijk, maar ik wil u ook aanraden om een strategisch model te gebruiken om een Content Strategie op te zetten. Daar leest u meer over in deze blog.