• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Content Marketing & SEO Woordenboek

Begrippen Content Marketing & SEO uitgelegd 

SEO & Content Marketing
Connect your World uit Den Haag heeft veel kennis van SEO & Content Marketing
Wat is Content Marketing?

Een van de interessantste marketingtechnieken is Content Marketing. Deze techniek draait namelijk om het maken en verspreiden van inhoudelijke en waardevolle informatie. De inzet van Content Marketing heeft als doel om daar een duidelijk omschreven potentiële doelgroep mee te boeien en te binden. Content Marketing & SEO zijn constant met elkaar verbonden. Daarom zijn Content Marketing & SEO de twee belangrijkste activiteiten van SEO bureau Connect your World.

Lees ook deze Blogs:
Online Content Marketing, welke formats gebruik je?
Content Marketing voor Restaurants.
Waarom bedrijven falen met Contentmarketing en hoe het wel moet.
42 Engaging content tips

Kijk ook eens naar deze Content Marketing checklist.

Hoe maak je een Contentstrategie?

Een Contentstrategie zet men op om lijn aan te brengen aan de content vanuit een lange termijnvisie. Het dwingt je namelijk om strategisch na te denken over, welke content je waar en wanneer wilt verspreiden. Vervolgens bepaal je via welk online kanaal je de content wilt versturen. Daarnaast geeft een Contentstrategie aan, voor welke doelgroep de content bedoeld is. Met de bedoeling om waarde te scheppen voor de klant en een organisatiedoel te bereiken.
Lees bijvoorbeeld deze blogs:
Een contentstrategie maak je met het 6C model. 
Is uw Content Marketing strategie mobiel vriendelijk?
Content Marketing strategie Connect your World

Wat is SEO?

SEO staat in het Engels voor Search Engine Optimization en is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop. De SEO specialist wil als resultaat, dat de website beter vindbaar is en een zo hoog mogelijke positie in Google behaalt. Voor een goede website zijn Content Marketing & SEO beiden belangrijk. SEO betekent in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’.
Lees deze blogs:
SEO analyse voor makelaars.
SEO Strategie Connect your World
SEO voor restaurants

Hoe werkt een SEO Audit?

Een SEO audit is de analyse van je website. Deze analyse is gebaseerd op factoren, die belangrijk zijn voor zoekmachines zoals Google. Het gaat hierbij om de organische zoekresultaten. Om precies te zijn, gaat het om de technische infrastructuur en de ‘on-page & off-page’ onderdelen. Met als doel het opsporen van problemen & kansen en het opsporen van fouten. Lees ook deze SEO Audit Checklist.

Waarom is Lokale SEO belangrijk voor de kleine ondernemer?

Lokale SEO is belangrijk voor bijna iedere ondernemer. Omdat steeds meer mensen online zoeken naar een bedrijf bij hun in de buurt, is lokale SEO belangrijk voor de lokale ondernemer. Door gebruik te maken van lokale SEO val je sneller op tussen de zoekresultaten in Google. Op deze wijze behaal je een voordeel op je lokale concurrenten. Lokale SEO is een specialiteit van SEO bureau Connect your World. Lees bijvoorbeeld de volgende blogs over lokale SEO.

1. Met een lokale SEO check verslaat u de concurrentie.
2. Lokale SEO tips voor kleinere bedrijven.
3. Lokale SEO search ranking factoren sterk gestegen.
4. Google Mijn Bedrijf de belangrijkste SEO factor.
5. Lokale SEO check voor kleine bedrijven.
6. Optimaliseer je website voor lokaal zoeken.
7. Lokaal bovenaan in Google, hoe kom je daar?
8. Lokale SEO voor het MKB.
9. Bovenaan in Google door lokale SEO.
10. 10 fouten die bedrijven maken met lokale SEO.

Wat is Internationale SEO?

Internationale SEO is het proces van het opzetten van uw website en het promoten van deze website in een internationale omgeving. Hierdoor verhogen we de zichtbaarheid in verschillende zoekmachines of verschillende landversies van dezelfde zoekmachine.
Lees bijvoorbeeld deze blog: Internationale SEO strategie.

Wat betekent Mobiele SEO?

Mobiele SEO is zoekmachine optimalisatie voor mobiele websites. In feite verschilt het niet zoveel van een standaard SEO strategie. Het grootste verschil zit met name in een ander zoekgedrag. Zoekers op mobiele apparaten hebben namelijk vaak haast om iets te vinden, en zoeken ook vaak lokaal. Ga bij uzelf maar na: wanneer zoekt u bijvoorbeeld iets op een mobiel apparaat? Bijvoorbeeld als u in een andere stad op zoek bent naar een taxi, leuk restaurant, bioscoop of een andere bezienswaardigheid.

Hoe werkt een website migratie?

Bij een website migratie verhuist een website of webpagina van de ene naar de andere plek. Dit komt bijvoorbeeld voor bij een herstructurering van de website, een redesign, of een wijziging van het content management systeem. Een andere serviceprovider of het verhuizen naar een nieuwe domeinnaam zijn bijvoorbeeld ook aanleiding tot een migratie.

Waarom zijn conversies belangrijk?

In de online marketing staat een conversie voor het behalen van een online vastgesteld doel. Een conversie kan meer zijn, dan het behalen van een omzetdoel. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Voor een conversie binnenhalen moeten Content Marketing & SEO op elkaar afgestemd zijn.

Wat is online marketing?

Online marketing betreft alle bedrijfsactiviteiten, die zijn gericht op het afzetten van producten en diensten en het ontwikkelen van klantrelaties via het internet. Onder online marketing vallen onder meer Social media marketing, Contentmarketing & SEO & SEA.

Wat is SEO linkbuilding?

Linkbuilding is een SEO strategie om een website hoger in Google te krijgen. Website bezoekers moeten bijvoorbeeld intuïtief kunnen navigeren op een website. Daarom is interne linkbuilding zo belangrijk. Om hoger in Google te komen, heb je namelijk ook autoriteit nodig. Dat is de reden, dat externe linkbuilding van groot belang is. Externe linkbuilding gaat om andere websites, die linken naar jouw website. Ze geven jou een stem en laten Google zien, dat je website er toe doet.
Lees bijvoorbeeld deze blogs over Linkbuilding.
1. Linkbuilding besteed je uit aan een SEO bureau.
2. Link autoriteit belangrijk voor SEO ranking.
3. Linkbuilding: the ultimate free checklist.
4. SEO external linking voegt waarde toe.
5. Linkbuilding: de ultieme gratis checklist met gratis tips.

Waar staat permalink voor?

Een permalink is kort gezegd een link op een dynamische website. Deze link zorgt ervoor dat oude informatie online blijft staan. Permalink staat voor permanente link.

Waarom is een gebroken link niet goed voor je website bezoek?

Een gebroken link ontstaat, wanneer een website een pagina verwijdert. Een URL kan ook foutief worden ingevoerd of aangepast. Dit allemaal zonder het instellen van een redirect naar de nieuwe pagina. Wanneer een persoon bijvoorbeeld je website bekijkt en op een gebroken link klikt, komt deze bezoeker op een 404 fout pagina terecht. Hetzelfde geldt voor de bot van Google en bots van andere zoekmachines. Bijna alle websites hebben op een pagina een gebroken link staan. Daardoor raken websitebezoekers snel geïrriteerd.

Wat is een 301 redirect?

Een redirect is een doorverwijzing van het ene internetadres naar het andere. Redirects worden veelal toegepast om bezoekers naar de juiste webpagina te leiden. Bijvoorbeeld als een internetadres is gewijzigd. Via de redirect komt een bezoeker zodoende via de oude URL toch op de nieuwe URL uit.

Is er een verschil tussen een 301 & 302 redirect?

De 302 redirect gebruikt men om aan te geven, dat de URL die wordt opgeroepen, zich tijdelijk op een andere locatie bevindt. Door deze code en de gekoppelde nieuwe URL weet een browser, dat het naar een andere locatie moet om de websitegegevens op te halen. Een zoekmachine neemt dan aan, dat de oude URL op een later tijdstip weer gebruikt gaat worden.

Omdat de zoekmachine denkt, dat het een tijdelijke verhuizing is, wordt de ‘linkjuice’ niet meegestuurd. Daarmee gaat namelijk een deel van je linkwaarde (linkjuice) verloren. Kortom het niet correct instellen van een redirect zorgt er voor, dat je rankings binnen een zoekmachine kunnen dalen.

Hoe werkt een zoekwoordenonderzoek?

Met een zoekwoordenonderzoek achterhaal je alle relevante zoektermen. Relevante zoekopdrachten zijn bijvoorbeeld die zoektermen, die klanten gebruiken in Google om producten of diensten van jouw bedrijf te zoeken. 

Ter verduidelijking het resultaat van het zoekwoordenonderzoek is een volledige lijst met alle relevante zoekopdrachten. De lijst is geordend in woordgroepen aan de hand van soortelijke betekenissen en onderwerpen. Vervolgens zijn ze gerangschikt op basis van bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad, de kosten, het zoekvolume en of de conversiekans. Het resultaat heb je namelijk hard nodig in je Contentmarketing & SEO activiteiten en om verder te bouwen aan je website. Lees bijvoorbeeld de volgende blogs over zoekwoorden.
Blog 1: De magie van SEO zoekwoorden.
Blog 2: Zoekwoordenonderzoek: tips & uitleg

Wat is een SERP?

Een SERP is de resultatenpagina van een zoekmachine. Het is namelijk de pagina, die de zoekmachine toont met de meest relevante zoekresultaten.

Wat is Domeinautoriteit?

De DA van een website is een score tussen 0 en 100, die probeert te voorspellen hoe goed een website zal rangschikken op zoekmachines. Het is niet hetzelfde als de ranglijst die door Google wordt gebruikt (PageRank), die uw ranglijst feitelijk kan beïnvloeden. Moz (en andere bedrijven die vergelijkbare systemen hebben) proberen het Google ranking algoritme te simuleren door rekening te houden met alle bekende factoren, die mogelijk van invloed zijn op rankings en een score te geven aan domeinen, die alleen voor vergelijkingsdoelen kunnen worden gebruikt.
Met andere woorden, de DA is afhankelijk van de gegevens die Moz heeft over uw website. Dit is soms niet zo nauwkeurig als wat Google weet van uw website. Het is normaal, dat een domein een lage Domeinautoriteit heeft, maar een positie bovenaan in Google heeft.

Lees ook: De domeinautoriteit van uw website vergroten.

Hoe werkt een rich snippet?

Een rich snippet is een waardevolle, vaak visuele toevoeging aan je zoekresultaten. Je kan bijvoorbeeld daarmee iemand, die zoekt op het internet, verleiden om voor jouw website te kiezen. Reviews en ratings en bijvoorbeeld basisinformatie over een evenement zijn goede voorbeelden van rich snippets.

Wat is structured data?

Structured data is het begrijpelijk maken van content voor zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Dat doe je door je content te markeren met een stukje code. Dit betekent, dat je vertelt waar bepaalde content voor staat. Je verrijkt de content met extra informatie, die toegevoegde waarde heeft voor de gebruiker. Bijvoorbeeld bij een pagina over hoe bak je een appeltaart, de tijdsduur er bij plaatsen.

Wat is een cannonical?

De canonical tag is een ‘meta tag’, eigenlijk een zogeheten link element waarmee je aan zoekmachines opgeeft, wat de originele URL is van een pagina. Wanneer dezelfde informatie op meerdere URL’s beschikbaar is, is er namelijk sprake van dubbele content. 

Waarom is dubbele (duplicate) content gevaarlijk?

Dubbele content is een veelvoorkomend SEO probleem. Het houdt namelijk in, dat dezelfde pagina onder twee verschillende URL’s bereikbaar is. Zoekmachines zien bijvoorbeeld twee of meerdere pagina’s, die dezelfde content bevatten. Vandaar de naam ‘duplicate content‘. Google houdt hier scherp toezicht op. Daarom is dit met name een belangrijk punt in je Content Marketing & SEO strategie.

Wat is een XML & HTML sitemap?

Een sitemap kun je het best zien als een plattegrond van je website. Er zijn twee soorten sitemaps:
Ten eerste een sitemap voor bezoekers van je website. Dit noem je een HTML sitemap. Ten tweede een sitemap voor zoekmachines. Dit is een XML sitemap. Met behulp van een Sitemap kan een zoekmachine jouw website namelijk beter indexeren.

Hoe werkt Semantic Mark Up?

Semantic Mark Up betekent, dat de content van een HTML pagina opgemaakt wordt met betekenisvolle tags. We kennen dit natuurlijk al langer. Het meest bekend zijn bijvoorbeeld tags zoals <h1>, maar er zijn er nog veel meer. Openingstijden in jouw zoekresultaat zijn bijvoorbeeld ook een goede toevoeging.

Wat is Usability?

Het vakgebied Usability houdt zich bezig met de gebruiksvriendelijkheid van gemaakte dingen. In een ideale wereld wordt tijdens de ontwikkeling van bijvoorbeeld producten, machines, processen en websites bijvoorbeeld rekening gehouden met de potentiële gebruikers. Dit gebeurt vaak door middel van gebruikersonderzoek.

Waarom is UX-design belangrijk?

UX-design gaat over een betekenisvolle en aangename gebruikerservaring. Over het algemeen hebben we het dan over websites & software en is de centrale vraag: is de website intuïtief? In een Content Marketing & SEO project zal er namelijk ook aandacht zijn voor UX-design.

Wat is UI-design?

UIdesign kijkt met name naar de interface van een website of een andere digitale omgeving. Met het doel deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te laten functioneren. De userinterface wordt ook wel gebruikersomgeving genoemd. Het vormt in feite de koppeling tussen gebruiker en systeem.

Wat is een backlink?

Een backlink is een link van een website naar een andere website. Om hoog te scoren in de zoekmachines en autoriteit op te bouwen heb je namelijk backlinks nodig. Hierbij is het belangrijk om goede anchorteksten te gebruiken. Dit heet ook wel een outbound link. 


Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de eerste pagina, die gebruikers moeten bezoeken, wanneer ze op uw website terechtkomen. Voor veel websites is dat de startpagina, omdat dit de pagina is, die gebruikers bezoeken zodra ze de domeinnaam in een browser typen. In het kader van digitale marketing is een landingsspagina de pagina, die u gebruikers wilt laten zien, wanneer ze vanuit bijvoorbeeld uw campagnes op een advertentie klikken (intern of extern).
Landingspagina’s hebben namelijk een specifiek doel. Gewoonlijk hebben ze niet alle elementen van een normale pagina, maar ze zijn zodanig ontworpen en gestructureerd dat lead-users een specifieke actie uitvoeren zoals bijvoorbeeld een formulier indienen of een product of service kopen.
Lees ook: Landingspagina’s optimaliseren voor SEO.

Contact en Content Marketing & SEO boek lenen

Wil je meer informatie van mij of bijvoorbeeld een boek over Content Marketing & SEO van mij lenen? Surf naar mijn contactpagina of naar mijn Facebook pagina en neem contact op.

Meer uitleg over de basisbeginselen van SEO.

Vergroot uw kennis over Zoekmachine Optimalisatie

Relevante informatie over Content Marketing & SEO 

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is een ervaren SEO specialist & Content Marketing specialist uit Den Haag. Als eigenaar van SEO bureau Connect your World zet ik mij mede in om SEO & Content Marketing begrijpelijk en beschikbaar te maken voor iedereen. SEO is namelijk niet alleen voor de grote bedrijven en organisaties. Ik ben in te huren als SEO specialist of als Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda.