• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Content is King, als je simpel schrijft tenminste

Content is King, als je simpel schrijft tenminste

Content Marketing: 11 tips om moeilijke content te vergemakkelijken

Content Strategie, engaging content, Content Marketing, Content is King
Content Marketing literatuur

1. Vermijd Jargon, lastige woorden en begrippen.

Content is King, maar om dat te bereiken, moet er heel veel gebeuren. Als niemand begrijpt, wat je geschreven hebt, heb je een probleem. Eenvoudig schrijven is een kunst, maar o zo belangrijk. Maar wat is dat dan en waarom is het belangrijk in uw Contentstrategie? Ook voor mij is eenvoudig schrijven soms best een opgave. Ik dwing mijzelf er echter toe om met de onderstaande tips in het achterhoofd een artikel of een blog te schrijven.

Als u schrijft over een complex onderwerp, zijn ‘grote’ woorden met betrekking tot het onderwerp noodzakelijk. Toch is een goede balans tussen professionaliteit en eenvoud van groot belang. Anders schrijft u zeer waarschijnlijk een artikel voor een bijzonder kleine doelgroep

Hoe moeilijker een onderwerp, hoe complexer het jargon. Ten eerste zou een goede schrijver onmiddellijk moeilijke termen uitleggen. Bijvoorbeeld ‘Etnografisch onderzoek” zou dan worden omschreven, als het bestuderen van zakenmensen in hun natuurlijke omgeving en het gebruiken van die gegevens voor onderzoek. De missie is om super eenvoudige taal te gebruiken en precies te beschrijven, wat dat jargon betekent. De schrijvers, die zich verdiept hebben in hun doelgroep, leggen precies uit wat ze zeggen. Ze gebruiken eenvoudige woorden om het jargon of complexe woorden op te helderen.

Albert Einstein zei ooit: “Ik spreek op dezelfde manier met iedereen, of hij nu de vuilnisman of de president van de universiteit is.”

2. Content is King maar schrijf wel op B1 schrijfniveau

80% van de mensen in Nederland begrijpt het B1 leesniveau. Dit zijn namelijk mensen, die teksten begrijpen, die voor het grootste deel uit veelgebruikte woorden bestaan. Maar ze begrijpen ook moeilijkere taal, als ze daar regelmatig mee te maken krijgen. Ook dingen als bijvoorbeeld ‘Algemene Voorwaarden’ zijn prima met een B1 niveau te schrijven.

3. Onderzoek uw doelgroep

Content is King geldt alleen, als u weet voor wie u schrijft. U website heeft vaak een of meerdere doelgroepen. Let vooral op als de doelgroep jeugd is. U behoort waarschijnlijk niet meer tot deze doelgroep. Jongeren hebben vaak een eigen taal met andere omgangsnormen dan u, toen u vroeger jong was. Doe altijd een gebruikersonderzoek of laat een stel jongeren met u meelezen.

4. Schrijf met energie

De beste manier om een boodschap over te brengen is door met pure energie schrijven. Laat zien, hoe enthousiast u bent over een onderwerp. Dan pas geldt het gezegde ‘Content is King’. Hoe moeilijker de inhoud, hoe meer energie u moet weergeven. Een eenvoudige manier om energie te creëren rondom een ​​complex onderwerp is om veel korte verhalen te gebruiken, waar mensen zich gemakkelijk mee kunnen identificeren. Denk aan actuele gebeurtenissen of verhalen die iedereen interesseren. Door bijvoorbeeld in Google Trends te kijken en een zoekwoordonderzoek uit te voeren vindt u de juiste verhalen. Het kleine beetje onderzoek helpt u waarschijnlijk een onderwerp te vinden, waar u anders niet aan gedacht zou hebben.

5. Actieve versus passieve stem

Een actieve stem geeft een duidelijkere boodschap over dan een passieve stem. Het verschil is eenvoudig. Wanneer u een actieve stem gebruikt, voert het onderwerp de actie uit. In een passieve stem ontvangt het onderwerp de actie. Een snel voorbeeld: Actief: Herman schreef de blog. Passief: de blog is geschreven door Herman. De actieve stem is hier veel eenvoudiger te begrijpen en is van cruciaal belang bij het schrijven over een complex onderwerp. Hoewel u soms een passieve stem nodig hebt om actie boven de acteur te benadrukken, blijft u altijd bij de actieve stem. Een actieve stem levert duidelijke berichten op. Deze berichten leest u veel sneller en gemakkelijker. Probeer tijdens het schrijven in de actieve stem de zinnen kort en krachtig te houden. Dit helpt niet alleen met een duidelijkere boodschap, maar leest ook beter op mobiele apparaten. Dit is iets waar digitale schrijvers rekening mee moeten houden.

6. Eenvoudige afbeeldingen

Sommige mensen houden niet van kleurrijke afbeeldingen. Foto’s, die eenvoudig zijn, roepen echter veel sneller een concept op. Als u een gecompliceerd onderwerp neemt en naast de woorden dit verder ondersteunt met een eenvoudige afbeelding, zal die afbeelding een duidelijker boodschap opleveren voor visueel ingestelde lezers.

Mensen kijken elke dag meer dan een miljard uur aan video op YouTube, aldus Google. Dat komt, omdat mensen dol zijn op video. Door een video aan complexe inhoud toe te voegen, kunt u een breder publiek opvoeden. Er zijn namelijk genoeg mensen, die niet het beste leren door te lezen.

Mensen leren op verschillende manieren

Er zijn vier leerstijlen, volgens Neil Fleming, die vooral bekend staat als de ontwerper van het VARK-model. VARK is een afkorting voor: Visual, Aural, Lezen schrijven, Kinesthetic. Video is zowel voor visuele als auditieve mensen geschikt. Met video opnames kunt u inhoud gewoon samenvatten. Door het aanbieden van video biedt u eenvoudigweg een ander medium om extra lezers te bereiken. Als je van video houdt en het budget en de tijd hebt, ga er dan voor. Dit zorgt ook voor cross-channel exposure, als je de video huurt op een speciaal YouTube- of Vimeo-kanaal. Youtube heeft bij mij trouwens de voorkeur. Youtube is van Google. Dat zal ongetwijfeld goed zijn voor uw SEO.

7. Content is King, maar meer dan tekst alleen

Voeg indien mogelijk infographics toe, maar houd de dingen opnieuw eenvoudig met eenvoudige afbeeldingen en korte tekst. Deze zullen spreken voor visueel ingestelde lezers. Gecombineerd met duidelijke en beknopte tekst en video kunnen infographics het leerproces drastisch vereenvoudigen, wanneer u uw publiek probeert voor te lichten over een moeilijk onderwerp.

8. Refereer aan andere gerespecteerde professionals

Een andere manier om de eenvoud van complexe inhoud te vereenvoudigen, is door te verwijzen naar of citaten te gebruiken van gerespecteerde personen binnen uw branche. Hoe populairder de persoon, hoe beter. Dit helpt bij het creëren van relaties in de geest met wat u schrijft.

9. Liever te veel dan te weinig Sub headlines

Sub koppen verlichten dramatisch de spanning tijdens het lezen. Het opsplitsen van grotere stukken inhoud in sub onderwerpen is niet alleen gemakkelijker voor het oog, maar ook gemakkelijker voor uw lezers om de informatie in verwante brokken te verwerken. Ook, hoe moeilijker een stuk, hoe meer je sub onderwerpen zou moeten gebruiken. Sub koppen laten je lezer ook toe om snel door elk sub onderwerp te bladeren om te zien of iets een interesse wekt. Nogmaals, het gaat allemaal om het vereenvoudigen van de boodschap, zowel visueel als inhoudelijk.

10. Gebruik witruimte en kortere alinea’s

Wanneer kortere alinea’s worden gebruikt, ontstaat er ruimte op de pagina, waardoor de dingen psychologisch veel gemakkelijker te verteren zijn.

Het is gemakkelijker voor de ogen. Het splitsen van een super lange paragraaf in meerdere korte zinnen maakt de inhoud gemakkelijker te verteren.  

11. Gebruik een miniserie voor eenvoudige consumptie

Als uw onderwerp meerdere niveaus van complexiteit heeft, maakt u een miniserie. Op deze wijze kan uw publiek de concepten gemakkelijk in de tijd begrijpen in plaats van één lezing.

Conclusie

Wanneer u schrijft over iets ingewikkelds, is het uw doel om dingen simpel, maar ook aantrekkelijk te houden. Dit zal uw boodschap duidelijker maken, en een veel groter publiek toestaan ​​om volledig te begrijpen wat u probeert uit te leggen.

En vergeet niet meteen uw missie om toegankelijk te schrijven toe te lichten tijdens de opening van uw artikel. Soms moet u snel uitleggen dat u dingen eenvoudig hebt gemaakt, zodat lezers het sneller kunnen begrijpen.

Content is king, maar distribution is Queen, maar dat is een onderwerp voor een volgende blog.

SEO Blogs over Content Marketing

Content Marketing & SEO zijn sterk met elkaar verbonden. Zonder goede content, geen goede website. Het gezegde Content is King onderschrijft Connect your World daarom van harte.

SEO specialist Den Haag inhuren

De auteur is Herman Geertsema en een ervaren SEO specialist & content marketing expert. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World en dit SEO & Content Marketing Bureau is gevestigd in Den Haag. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wilt u mij inhuren als Content Marketing expert? Surf naar Mijn Contactpagina en neem contact met mij op.

Please follow and like us:
connectyourworld

Laat je bericht achter