• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Content is King, als je simpel schrijft tenminste

Content is King, als je simpel schrijft tenminste

Content is King, SEO tekstschrijver Den Haag, SEO specialist Den Haag

Content Marketing: 14 tips om content eenvoudiger te maken

1. Vermijd Jargon, lastige woorden en begrippen

Content is King, maar om dat te bereiken, moet er heel veel gebeuren. Als niemand begrijpt, wat u geschreven heeft, heeft u een probleem. Eenvoudig schrijven is een kunst, maar o zo belangrijk. Maar wat is dat dan en waarom is het belangrijk in uw Content Strategie? Ook voor mij is eenvoudig schrijven soms best een opgave. Ik dwing mijzelf er echter toe om met de onderstaande tips in het achterhoofd een artikel of een blog te schrijven.

Content strategie

Als u schrijft over een complex onderwerp, zijn ‘grote’ woorden met betrekking tot het onderwerp noodzakelijk. Toch is een goede balans tussen professionaliteit en eenvoud van groot belang. Anders schrijft u zeer waarschijnlijk een artikel voor een bijzonder kleine doelgroep

Content Marketing expert

Hoe moeilijker een onderwerp, hoe complexer het jargon. Ten eerste zou een goede tekstschrijver onmiddellijk moeilijke termen uitleggen. Bijvoorbeeld ‘Etnografisch onderzoek” zou dan worden omschreven, als het bestuderen van zakenmensen in hun natuurlijke omgeving en het gebruiken van die gegevens voor onderzoek. De missie is om super eenvoudige taal te gebruiken en precies te beschrijven, wat dat jargon betekent. De schrijvers, die zich verdiept hebben in hun doelgroep, leggen precies uit wat ze zeggen. Ze gebruiken eenvoudige woorden om het jargon of complexe woorden op te helderen.

Albert Einstein zei ooit: “Ik spreek op dezelfde manier met iedereen, of hij nu de vuilnisman of de president van de universiteit is.”

2. Content is King maar schrijf wel op B1 schrijfniveau

80% van de mensen in Nederland begrijpt het B1 leesniveau. Dit zijn namelijk mensen, die teksten begrijpen, die voor het grootste deel uit veelgebruikte woorden bestaan. Maar ze begrijpen ook moeilijkere taal, als ze daar regelmatig mee te maken krijgen. Ook dingen als bijvoorbeeld ‘Algemene Voorwaarden’ zijn prima met een B1 niveau te schrijven.

3. Onderzoek uw doelgroep

Content is King geldt alleen, als u weet voor wie u schrijft. U website heeft vaak een of meerdere doelgroepen. Let vooral op als de doelgroep jeugd is. U behoort waarschijnlijk niet meer tot deze doelgroep. Jongeren hebben vaak een eigen taal met andere omgangsnormen dan u, toen u vroeger jong was. Doe altijd een gebruikersonderzoek of laat een stel jongeren met u meelezen.

4. Schrijf content uit het standpunt van de gebruiker

U heeft een geweldig bedrijf en u wilt de wereld erover vertellen. Maar wanneer u uw content voor SEO samenstelt, moet u uw standpunt veranderen. U moet dingen zien vanuit het oogpunt van uw klanten en bovenal moet u de dingen opschrijven die u aanspreken.

Het gaat er niet om, dat u laat zien, wat u uw klanten kunt aandoen, het gaat erom hen te laten zien wat ze van u krijgen. Marketingonderzoekers schrijven hier nogal wat over en om hun casus te illustreren, bleken ze in staat om een ​​groot verschil te maken door er een simpele zin van drie letters aan toe te voegen. Deze eenvoudige techniek verschuift het perspectief van de waarde die klanten verwachten te ontvangen.

5. Schrijf met energie

De beste manier om een boodschap over te brengen is door met pure energie schrijven. Laat zien, hoe enthousiast u bent over een onderwerp. Dan pas geldt het gezegde ‘Content is King’. Hoe moeilijker het onderwerp, hoe meer energie u moet weergeven. Een eenvoudige manier om energie te creëren rondom een ​​complex onderwerp is om veel korte verhalen te gebruiken, waar mensen zich gemakkelijk mee kunnen identificeren. Denk aan actuele gebeurtenissen of verhalen die iedereen interesseren. Door bijvoorbeeld in Google Trends te kijken en een zoekwoordonderzoek uit te voeren vindt u de juiste verhalen. Het kleine beetje onderzoek helpt u waarschijnlijk een onderwerp te vinden, waar u anders niet aan gedacht zou hebben.

6. Actieve versus passieve stem

Een actieve stem geeft een duidelijkere boodschap over dan een passieve stem. Het verschil is eenvoudig. Wanneer u een actieve stem gebruikt, voert het onderwerp de actie uit. In een passieve stem ontvangt het onderwerp de actie. Een snel voorbeeld: Actief: Herman schreef de blog. Passief: de blog is geschreven door Herman. De actieve stem is hier veel eenvoudiger te begrijpen en is van cruciaal belang bij het schrijven over een complex onderwerp. Hoewel u soms een passieve stem nodig hebt om actie boven de acteur te benadrukken, blijft u altijd bij de actieve stem. Een actieve stem levert duidelijke berichten op. Deze berichten leest u veel sneller en gemakkelijker. Probeer tijdens het schrijven in de actieve stem de zinnen kort en krachtig te houden. Dit helpt niet alleen met een duidelijkere boodschap, maar leest ook beter op mobiele apparaten. Dit is iets waar digitale schrijvers rekening mee moeten houden.

7. Houdt de aandacht van de lezer zo lang mogelijk vast

De tijd die een bezoeker op een webpagina doorbrengt, heeft invloed op de efficiëntie van de zoekmachine. Wat belangrijker is, is dat de lezers de volgende stap zetten om nog waarschijnlijker een betalende klant te worden. U moet ze blijven betrekken. Opsommingstekens, tussenkopjes en lijsten zijn lange tijd de norm geweest en zijn zeker nog steeds nuttig. Maar u zou meer kunnen doen. Als lezers grammatica- of spel fouten in uw content vinden, zullen ze zeker vertrekken. Als ze merken, dat ze hetzelfde artikel ergens anders hebben gelezen, gaan ze naar een andere site. Gebruik dus zowel een grammaticacontrole als een gratis online plagiaatcontrole met percentage om content te maken, die uw lezers een maximale tijd moet aanspreken.

Time on site

U vraagt ​​zich misschien af ​​waarom ik zoveel nadruk leg op gebruikersbetrokkenheid. Gebruikersbetrokkenheid is namelijk alles voor uw bedrijf. Als u er niet in slaagt uw lezers te betrekken, hoe zal het dan omzetten in leads? Om ervoor te zorgen, dat uw lezers uw product of dienst kopen, is het van cruciaal belang, dat u ze bij u heeft. Gebruikersbetrokkenheid leidt tot een langere ‘time on site’ op uw website. ‘Time on site’ geeft aan hoeveel tijd gebruikers in één sessie op uw website of webpagina doorbrengen. Als gebruikers meer tijd op uw website doorbrengen, zal Google dit als een positieve indicatie beschouwen en u hoger in SERP’s plaatsen.

8. Eenvoudige afbeeldingen

Sommige mensen houden niet van kleurrijke afbeeldingen. Foto’s, die eenvoudig zijn, roepen echter veel sneller een concept op. Als u een gecompliceerd onderwerp neemt en naast de woorden dit verder ondersteunt met een eenvoudige afbeelding, zal die afbeelding een duidelijker boodschap opleveren voor visueel ingestelde lezers. Mensen kijken elke dag meer dan een miljard uur aan video op YouTube, aldus Google. Dat komt, omdat mensen dol zijn op video. Door een video aan complexe content toe te voegen, kunt u een breder publiek opvoeden. Er zijn namelijk genoeg mensen, die niet het beste leren door te lezen.

Mensen leren op verschillende manieren

Er zijn vier leerstijlen, volgens Neil Fleming, die vooral bekend staat als de ontwerper van het VARK-model. VARK is een afkorting voor: Visual, Aural, Lezen schrijven, Kinesthetic. Video is zowel voor visuele als auditieve mensen geschikt. Met video opnames kunt u inhoud gewoon samenvatten. Door het aanbieden van video biedt u eenvoudigweg een ander medium om extra lezers te bereiken. Als je van video houdt en het budget en de tijd hebt, ga er dan voor. Dit zorgt ook voor cross-channel exposure, als je de video huurt op een speciaal YouTube- of Vimeo-kanaal. Youtube heeft bij mij trouwens de voorkeur. Youtube is van Google. Dat zal ongetwijfeld goed zijn voor uw SEO.

9. Content is King, maar meer dan tekst alleen

Voeg indien mogelijk infographics toe, maar houd de dingen opnieuw eenvoudig met eenvoudige afbeeldingen en korte tekst. Deze zullen spreken voor visueel ingestelde lezers. Gecombineerd met duidelijke en beknopte tekst en video kunnen infographics het leerproces drastisch vereenvoudigen, wanneer u uw publiek probeert voor te lichten over een moeilijk onderwerp.

10. Refereer aan andere gerespecteerde professionals

Een andere manier om de eenvoud van complexe content te vereenvoudigen, is door te verwijzen naar of citaten te gebruiken van gerespecteerde personen binnen uw branche. Hoe populairder de persoon, hoe beter. Dit helpt bij het creëren van relaties in de geest met wat u schrijft.

11. Liever te veel dan te weinig ‘sub headlines’

Sub koppen verlichten dramatisch de spanning tijdens het lezen. Het opsplitsen van grotere stukken content in sub onderwerpen is niet alleen gemakkelijker voor het oog, maar ook gemakkelijker voor uw lezers om de informatie in verwante brokken te verwerken. Ook, hoe moeilijker een stuk, hoe meer u sub onderwerpen zou moeten gebruiken. Sub koppen laten uw lezer ook toe om snel door elk sub onderwerp te bladeren om te zien of iets een interesse wekt. Nogmaals, het gaat allemaal om het vereenvoudigen van de boodschap, zowel visueel als inhoudelijk.

12. Gebruik witruimte en kortere alinea’s

Wanneer kortere alinea’s worden gebruikt, ontstaat er ruimte op de pagina, waardoor de dingen psychologisch veel gemakkelijker te verteren zijn. Het is gemakkelijker voor de ogen. Het splitsen van een super lange paragraaf in meerdere korte zinnen maakt de content gemakkelijker te verteren.  

13. Gebruik een miniserie voor eenvoudige consumptie

Als uw onderwerp meerdere niveaus van complexiteit heeft, maakt u een miniserie. Op deze wijze kan uw publiek de concepten gemakkelijk in de tijd begrijpen in plaats van één lezing.

14. SEO webteksten laten schrijven

Als u bovenstaande aandachtspunten hebt toegepast, is er al een goede basis om webteksten SEO vriendelijk te schrijven. Als u als SEO tekstschrijver een tekst schrijft voor het web, schrijf dan voor de bezoeker van de website. Maar u moet u ook aan een aantal regels houden, zodat Google weet waar het artikel over gaat en in staat is de pagina met het artikel te ranken in Google ten opzichte van andere artikelen die over min of meer over het zelfde onderwerp gaan.

SEO webteksten checklist

  • Schrijf voldoende in de actieve vorm. Dit leest een stuk prettiger, dan als er veel in de lijdende vorm wordt geschreven.
  • Varieer korte en lange zinnen en laat zinnen niet drie keer met hetzelfde woord beginnen.
  • Gebruik voldoende overgangswoorden.
  • Schrijf in alinea’s en gebruik koppen, zodat lezers de webteksten kunnen scannen.
  • Zorg voor uitgaande en ingaande links. U maakt het Google zo makkelijker om de pagina te indexeren en te ranken.
  • Met behulp van een zoekwoordenonderzoek plaatst u zoekwoorden op strategische plekken in de tekst om deze tekst vindbaar te maken voor de lezer.
  • Voorkom over optimalisatie van webteksten. De tekst moet er tenslotte natuurlijk uit blijven zien.
  • Artikelen met relevante afbeeldingen worden beter gelezen dan afbeeldingen zonder afbeeldingen. Vaak worden afbeeldingen over het hoofd gezien en niet goed geoptimaliseerd voor SEO. Niet vergeten dus!
  • Geef het artikel een bondige duidelijke titel met als het even kan een zoekwoord in de titel

Conclusie

Wanneer u schrijft over iets ingewikkelds, is het uw doel om dingen simpel, maar ook aantrekkelijk te houden. Dit zal uw boodschap duidelijker maken, en een veel groter publiek toestaan ​​om volledig te begrijpen wat u probeert uit te leggen. En vergeet niet meteen uw missie om toegankelijk te schrijven toe te lichten tijdens de opening van uw artikel. Soms moet u snel uitleggen dat u dingen eenvoudig hebt gemaakt, zodat lezers het sneller kunnen begrijpen.

Content is king, maar distribution is Queen, maar dat is een onderwerp voor een volgende blog. Wilt u SEO webteksten laten schrijven? Huur dan een professional in. Als eigenaar van een bedrijf moet u bezig zijn met waar u goed in bent en waar u direct geld mee verdient. Besteed het laten schrijven van SEO webteksten dus uit en bespaar een hoop tijd.

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

Content Marketing & SEO zijn sterk met elkaar verbonden. Zonder goede content, geen goede website. Het gezegde Content is King onderschrijft Connect your World daarom van harte.

SEO specialist Den Haag inhuren

De auteur is Herman Geertsema en een ervaren SEO specialist & content marketing expert. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World en dit SEO & Content Marketing Bureau is gevestigd in Den Haag. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij diverse projecten afgerond met succes voor opdrachtgevers in Leiden, Delft, Rijswijk & Zoetermeer. Wilt u mij inhuren als Content Marketing expert? Neem contact met mij op.

Content Marketing checklist

Met deze Content Marketing checklist maakt u een website met goede content, die beter vindbaar is.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.