Zoekmachineoptimalisatie is de sleutel tot meer bezoekers op uw website. Wilt u als business coach ook meer bezoekers voor uw website? Steeds meer mensen kunnen bij allerlei verschillende zaken en gelegenheden wel wat hulp of begeleiding gebruiken. In Nederland zijn er daarom een heleboel coaches actief zoals bijvoorbeeld de business coach, de re-integratie coach en de loopbaancoach. Als business coach is het natuurlijk belangrijk om een groot netwerk te hebben. Om nieuwe klanten te werven als business coach is het zeer waardevol om aanbevolen te worden door personen waar u als business coach al mee gewerkt heeft en die u hulp als positief hebben ervaren.
Een andere manier om u als business coach goed in de markt te zetten, is om sterk in te zetten op Online Marketing. U zou sterk kunnen inzetten op SEO Zoekmachineoptimalisatie en u daarbij als thought leader kunnen profileren. Als u de antwoorden weet op de vragen, die uw potentiële klanten hebben, zal dat een positieve impact hebben op de hoeveel mensen en bedrijven die u gaan bellen en u een vraagstuk gaan voorleggen.
Geschatte leestijd: 15 minuten
In het digitale tijdperk is het voor een business coach belangrijk om online aanwezig te zijn. Natuurlijk laat u uw gezicht regelmatig zien op bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, en bouwt u langzaam maar zeker een betrouwbaar lokaal klantenbestand op dankzij mond-tot-mond reclame.
Maar als u nagaat, dat 47% van de smartphonegebruikers een merk of dienst negeert als het niet naar boven komt in een online zoekopdracht, kunt u het belang van online marketing niet ontkennen. Daarbij maakt het niet uit hoe getalenteerd u bent. Als u website niet vindbaar is, heeft u geen klanten.
Het is de essentie van uw vak als business coach: ‘er zijn voor uw cliënt en hem ondersteunen’. En dat betekent niet alleen, dat u op de afgesproken tijd de koffie klaar hebt staan en een luisterend oor biedt. Nee: ook online moet u er gewoon zijn. Dit is voor de cliënten, die nog niet het genoegen hebben gehad persoonlijk met u kennis te maken. Draag dus zorg voor een professionele en nette website, die duidelijk maakt wat u doet, en hoe u dat doet.
Meer websitebezoekers – meer klanten
Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) optimaliseert u uw website om bovenaan in Google te komen. Dit is waarom SEO cruciaal is voor een business coach:
Als uw site een hoge positie inneemt in de zoekresultaten van Google, oogt uw bedrijf vanzelf professioneler, geloofwaardiger en betrouwbaarder. En gezien het feit, dat coaching draait om vertrouwen, relaties en reputaties, is zoekmachineoptimalisatie dus een must voor u als business coach.
Verplaats uzelf in de schoenen van uw potentiële cliënt. Als u zelf een business coach zoekt, wat zou u dan doen? U typt “business coach Den Haag” in Google. Daarop volgend bekijkt u de eerste paar resultaten. U kiest uiteindelijk de persoon of organisatie, die bij u past. Als uw website tot één van die eerste resultaten behoort, mag u op veel meer clicks en bezoekers rekenen.
De meeste mensen zijn wel bekend met het gegeven, dat een website bovenaan Google belangrijk is. Dat is met name belangrijk omdat van de 100 mensen, die een zoekopdracht intikken, er nog maar 7 naar de 2e pagina van Google gaan. Daarbij komt nog, dat die 7 mensen ook nog eens niet direct als een klant beschouwd kunnen worden. Hoe groter de concurrentie, hoe lastiger het is om bovenaan in Google te komen. De laatste jaren is het aantal coaches sterk toegenomen. U moet dus de nodige arbeid erin stoppen om uw website bovenaan bij Google te krijgen. Vervolgens moet uw website zo worden ingericht, dat websitebezoekers ook echte klanten worden. Dit is lastig maar Connect your World kan u helpen om op te vallen in de grote massa en u te onderscheiden van de concurrentie.
Voor u aan de slag gaat met zoekmachinemarketing is het belangrijk om te weten op wie u zich richt als ‘business coach’. Met wat voor soort problemen heeft uw doelgroep te maken? Hoe gebruiken zij Google om een antwoord te vinden op hun vragen? Met data uit een doelgroep analyse en een zoekwoordenonderzoek kunt u veel gerichter aan zoekmachineoptimalisatie doen.
Deel uw kennis en expertise door middel van bloggen en gastbloggen op een relevante andere website. Dit is goed voor uw linkprofiel en het geeft u vaardigheden en betrokkenheid weer. Daarnaast zijn Google recensies of Google reviews steeds belangrijker. Als u een coaching traject ingaat, is het namelijk heel interessant van andere mensen te horen, wat ze aan uw begeleiding of training gehad hebben. Het zit namelijk in de aard van de mens om bevestiging te zoeken bij andere mensen.
Met SEO optimalisatie krijgt u uw website bovenaan in Google. Op deze wijze klikken steeds meer bezoekers naar uw site door. Verwen uw bezoekers! Uw potentiële klant moet zich veilig en vertrouwd bij u voelen. De website bezoeker moet echt uitgenodigd worden om contact met u te leggen door een duidelijke en simpele call to action. Zorg daarom voor een mooi uitziende website, die snel werkt én het antwoord biedt op de vragen van uw bezoeker. In scherpe, informatieve en actuele blogposts deelt u uw expertise én bouw u aan uw (online) imago.
Het is lastig om als business coach hoger in Google te komen, omdat er veel concurrentie is. Met de volgende SEO zoekmachineoptimalisatie tips heeft u een grotere kans om bovenaan Google te komen.
Hoewel er meerdere SEO WordPress plugins zijn, is de Yoast SEO plug-in degene, die het meest gebruikt wordt. In dit stukje software ziet u heel overzichtelijk welke aandachtspunten u allemaal moet aanpakken bij SEO zoekmachineoptimalisatie. Doet u dit goed, dan wordt u beloond met een groen bolletje. Heeft u een oranje of rood bolletje? Dan is er nog werk aan de winkel. Overdrijf niet! Google komt erachter, als u een website over optimaliseert.
Kruip in de huid van uw mogelijke klanten. Waarom hebben ze een business coach nodig? De eerste stap is bijna altijd, dat ze de zoekmachine Google openen en een aantal zoekwoorden typen. Deze SEO zoekwoorden dienen in uw website verwerkt zijn. Er zijn echter nog veel meer business coaches. Dat betekent, dat de concurrentie vaak extra hoog is. In ieder geval op de algemenere zoekwoorden zoals business coach, coach, coaching zal veel gezocht worden, maar er kan maar 1 business coach bovenaan in Google staan. Het is natuurlijk mogelijk om de zoekopdracht meer af te bakenen. U zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen, dat iemand uit Den Haag een business coach zoekt. In plaats van het zoekwoord coach, zou u als bezoeker ‘business coach Den Haag’ kunnen intikken. Speel als business coach uit Den Haag hier op in en pas uw website aan. Verwerk deze zoekwoorden in uw website.
Gebruik als het even kan een zoekwoord in de titel en of in de URL. Plaats geen underscores of andere vreemde tekens behalve de -. Zorg voor een schone URL Dit betekent, dat u geen letters en cijfers door elkaar gebruikt. Een titel of URL, die informatief is, heeft de voorkeur.
Vaak worden de afbeeldingsbestandsnamen vergeten. Voordat u Google afbeeldingen upload, kunt u de bestandsnaam met de computer veranderen. Let hier er ook op, dat de bestandsnamen schoon zijn en informatief zijn, zonder underscores.
Een aparte vermelding voor de alt tekst. Deze worden heel vaak vergeten, terwijl ze belangrijk zijn voor uw SEO. Met een alt tekst beschrijft u een afbeelding, zodat zoekmachines als Google en gebruikers met een visuele beperking begrijpen waar de afbeelding over gaat. De alt tekst gaat dus in de eerste plaats om toegankelijkheid. Aangezien Google ook veel waarde hecht aan toegankelijkheid, is de alt tekst ook goed voor uw SEO zoekmachinemarketing.
Door een ‘kosten-baten analyse’ weet de business coach, dat SEO zoekmachineoptimalisatie verhoudingsgewijs niet veel hoeft te kosten. Zeker als u bovenaan Google komt, kan het rendement hoog zijn. Het schrijven van goede content van hoge kwaliteit inclusief zoekwoorden is een van de belangrijkste steunpilaren van SEO zoekmachineoptimalisatie. Door het gebruiken van uw ervaring kunt uw artikelen maken over nieuwe trends en how-to-guide’s met betrekking tot uw coaching expertise.
Zoekmachineoptimalisatie heeft wel wat tijd nodig, maar in combinatie met ‘killer – blog posts’ en een prachtig vormgegeven website, kan het u helpen om u als business coach bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Door specifieke pijnpunten in uw content op te nemen zoals bijvoorbeeld ‘hoe mijn bedrijf te laten groeien’ of ‘hoe breng ik de kosten in mijn bedrijf omlaag’, zult u meer rendement zien van al het harde werk, dat u heeft gedaan.
Elke blog post die u schrijft, moet op een specifieke doelgroep zijn gericht. Hierdoor kan meer geoptimaliseerde goede content worden gefabriceerd door tekstschrijvers en marketeers voor geselecteerde doelklanten. Zo zijn de zoekwoorden gelinkt aan hun behoeften en of oplossingen.
Recycling is net zo goed voor zoekmachineoptimalisatie als voor het milieu. Het is niet altijd nodig om nieuwe SEO content aan uw website toe te voegen om SEO te verbeteren. U kunt uw SEO optimalisatie op de pagina implementeren door de juiste kansen te identificeren en de al aanwezige content te beoordelen. Hier zijn enkele technieken, die kunnen helpen uw bestaande content te doen herleven:
Als uw website hoog scoort en bovenaan Google staat, ziet uw bedrijf er automatisch professioneler, geloofwaardiger en betrouwbaarder uit. Omdat het bij coaching gaat om vertrouwen, het opbouwen van relaties en uw persoonlijke reputatie, is dit goudstof voor uw coaching activiteiten. Stel dat u iemand ontmoet op een netwerkevenement voor business coaches, en u vertelt ze de naam van uw bedrijf voor een mogelijke samenwerking. Dan gaan ze weg en zoeken ze uw bedrijf in Google op. Als ze uw bedrijf meteen kunnen vinden in één Google zoekopdracht, kunnen ze uw professionele persona koppelen aan een online bedrijfsaanwezigheid, die ook gevestigd en geloofwaardig is. Dit zou in de toekomst kunnen leiden tot meer zakelijke leads en potentiële partnerschappen, waardoor nieuwe klanten kunnen worden bereikt via verwijzingen.
We hebben het eerder al gehad over alt tekst bij foto’s en website afbeeldingen. Dit is een belangrijke SEO factor. Een afbeelding zegt dikwijls meer dan 1000 woorden, maar bij Zoekmachineoptimalisatie is de bestandsgrootte van een foto van groot belang. Op vele websites van coaches zien wij mooie foto’s staan van starende en denkende mensen. Deze afbeeldingen geven vaak mooi aan waar een tekst over gaat, maar ze zijn vaak ook 1 MB of meer. Geregeld komen wij homepages tegen van 8 a 9 MB. Dit is vaak de voornaamste oorzaak waarom een website traag is. Google haat slome websites. Een te langzame website zal nooit hoger in Google komen.
De snelheid van een website is een belangrijk SEO ranking component. Zorg daarom, dat afbeeldingen grotendeels niet groter zijn dan 150 KB. Voor WordPress gebruikers raden wij de Plug-in Smush Pro aan. Deze plug-in heeft een bulk optie, waarmee u met 1 druk op de knop al de foto’s op uw website kan optimaliseren.
Het internet is opgebouwd op interne en externe links. Regel daarvoor een uitstekende interne structuur door relevante pagina’s op uw website met elkaar te verbinden. Op deze wijze kunt u bepaalde pagina’s zoals bijvoorbeeld landingpagina’s belangrijker laten worden. Ook zorgt een goede interne structuur ervoor, dat Google uw website sneller en beter kan indexeren. Dat is weer goed voor uw SEO rankings in Google.
Over SEO Linkbuilding zijn duizenden blog posts geschreven. Links vanaf andere websites geven het signaal af, dat uw site relevant is. Dat is de reden, dat er een heleboel websites zowel gratis als betaald zijn, die u helpen om een sterk linkbuilding profiel op te bouwen. Wij hebben veel websites van allerlei business coaches beoordeeld en geanalyseerd. Daarbij valt op, dat er in deze branche nog relatief weinig aan linkbuilding in SEO wordt gedaan. Dit betekent, dat u hiermee een concurrentievoordeel kunt behalen en daardoor hoger rankt dan uw concurrent.
Lokale SEO is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Dit komt omdat u grotendeels een business coach of een andere dienstverlener zoekt in uw eigen woonplaats of regio. Google heeft daarvoor Google Bedrijfsprofiel ook wel Google Business profile genoemd uitgerold. Deze tool is gratis en geeft u mogelijkheden om uw lokale vindbaarheid te vergroten. Vul daarom goed in, wat uw werk regio’s en producten of diensten zijn. Doe dit, met relevante zoekwoorden, waar u op gevonden wilt worden. Ook kunt u diverse posts maken zoals een nieuwsbericht, maar ook een aanbieding. Probeer dit eerst uit voordat u met Google Ads campagnes gaat beginnen.
Er zijn tegenwoordig veel coaches in Nederland. Dit betekent, dat er veel concurrentie is. Opvallend is echter, dat SEO of Zoekmachineoptimalisatie voor veel business coaches nog geen gemeengoed is. Dit betekent, dat er kansen liggen om de concurrentie te slim af te zijn en te investeren in zoekmachinemarketing. Van jong tot oud is bijna iedereen tegenwoordig online. Een goed geoptimaliseerde website is nu en in de toekomst van levensbelang om een grote stroom potentiële klanten via uw website met u in contact te laten komen.
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer.
Bij SEO en Content Marketing bureau Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over zoekmachinemarketing? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Bel of mail ons.
Pak deze SEO checklist er eens bij en verbeter de vindbaarheid van je website.
Met deze lijst met veelal gratis SEO tools kunt u zelf een start maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook een optie.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML