Bovenaan Google staan is tegenwoordig uitdagender dan ooit. SEO verandert en evolueert namelijk snel. Daarom is het belangrijk om te diversifiëren en niet al uw SEO optimalisatie acties in één mand te houden. De kans is dan groot, dat met één algoritmische update uw inspanningen teniet worden gedaan. Vertrouwen op een singuliere strategie is gevaarlijk, omdat die strategie snel achterhaald kan raken. Daarnaast is het ook een beetje riskant omdat u het risico loopt op ‘over optimalisatie’. Uw inspanningen om bovenaan in Google te komen, zijn dan voor niets geweest. In deze blog post vindt u diverse tips om bovenaan in Google te komen.
Geschatte leestijd: 9 minuten
Bovenaan Google staan is belangrijker dan ooit. De nr 1 positie geeft u namelijk bijna 40% van al het internetverkeer op de voor u relevante SEO zoekwoorden. Uw website op de tweede pagina levert u alleen nog toevalstreffers op. De vijf SEO ranking factoren om bovenaan in Google te komen zijn: 1. Relevante, actuele en unieke content 2. Linkbuilding 3. Schema 4. Experience, Expertise, Authority and Trust 5. Visual en Voice Search.
Over-optimalisatie van een specifieke SEO tactiek kan manipulatie aan zoekmachines veroorzaken. Dit kan bijvoorbeeld zorgen voor slechtere posities op de voor u relevante zoekwoorden in Google of zelfs handmatige boetes. Overmatig gebruik van een specifieke link ankertekst is een goed voorbeeld van hoe u in de problemen kunt komen met oververzadiging; een natuurlijke ankertekst distributie biedt een breed scala aan ankerteksten. Het belang van diversificatie binnen SEO gaat echter veel verder dan ankertekst. Hier zijn bijvoorbeeld enkele manieren waarop u uw SEO inspanningen kunt diversifiëren om zichtbaarheid en organisch verkeer te verdienen en bovenaan in Google te komen op voor u relevante SEO zoekwoorden.
SEO Content speelt een grote rol in uw succes, en het is ook een gebied waar diversificatie het meest nodig is. Diversiteit binnen content begint bij uw publiek. U moet bijvoorbeeld uw SEO content diversifiëren om al uw publiek te bereiken. Als u zich alleen concentreert op de mensen, die overtuigd zijn om iets van u te kopen of een dienst af te nemen, dan mist u een aanzienlijk deel van uw publiek.
Daarom adviseren wij om relevante, actuele en unieke content te maken, die alle stadia van uw marketing-trechter bedienen. Deze content dient natuurlijk geschreven te zijn, maar er moet ook SEO optimalisatie worden toegepast. Uw publiek heeft verschillende intenties in verschillende fasen en uw content moet overeenkomen met die specifieke bedoeling om in relevante zoekresultaten te verschijnen. Enkele van de verschillende typen content, die u moet maken om uw hele trechter aan te pakken, zijn bijvoorbeeld:
Dit zijn enkele voorbeelden van soorten SEO content, die u kunt maken voor elk deel van uw trechter en al aan uw doelgroep te adresseren. Om elke fase van uw marketingtrechter aan te pakken, moet u daarom een verscheidenheid aan content typen maken. Dit is echter niet de enige reden om het content format te diversifiëren.
Content opmaak kan bijvoorbeeld een grote rol spelen in de zichtbaarheid en rangschikking van zoekresultaten. Bovenaan bij Google komen is nog niet zo makkelijk en kost de nodige inspanning. Wanneer we denken aan ‘content’, denken we meestal aan blogposts of aan geschreven tekst. Afhankelijk van de bedoeling van een bepaalde vraag, kan tekst content echter niet goed in de bijbehorende zoekresultaten worden gerangschikt. Bekijk bijvoorbeeld de SERP’s van alle zoekwoorden of thema’s, die u target, om beter te begrijpen welke typen pagina’s Google uw content wil rangschikken en diversifiëren – met video, afbeeldingen, audio, enz. – om overeen te komen met de huidige content indelingen.
Het diversifiëren van een enkele pagina naar meerdere indelingen geeft u de beste kans om te rangschikken voor verschillende vragen, terwijl u de lezer ook de mogelijkheid geeft om de informatie te verteren. Het aanbieden van verschillende formats versterkt een pagina in termen van zoek- en gebruikerservaring. Ten slotte moet u content thema’s diversifiëren om de actuele autoriteit van uw website uit te breiden.
Door u op één onderwerp te laten concentreren, maakt u een sterke verbinding tussen uw website en dat onderwerp. Dit kan ook inhouden, dat u andere potentiële lucratieve kansen misloopt. Het zal namelijk tijd kosten om actuele autoriteit te verwerven voor bredere onderwerpen. Misschien zou een meer diverse onderwerpsstrategie ons vooruit helpen.
Content en backlinks zijn echter de drijvende krachten in zoekresultaten. Daarom is diversificatie op beide gebieden van groot belang voor het succes van uw SEO zoekmachineoptimalisatie.
Diversificatie binnen SEO linkbuilding is net zo belangrijk voor het diversifiëren van content strategieën. Het is met name belangrijk om uw tactieken voor het koppelen van links te diversifiëren, omdat het te snel leunen op een enkele tactiek snel manipulatie kan benaderen. In wezen kan elke SEO linkbuilding – techniek op een correcte manier worden gebruikt of op een spammy manier worden gebruikt. Dus u wilt uw aanpak diversifiëren om te voorkomen, dat u te veel nadruk legt op een singuliere SEO strategie.
Neem bijvoorbeeld blogopmerkingen. Er zijn nog steeds bepaalde instellingen waarbij koppelen aan uw website in een blogcommentaar aangewezen en zelfs waardevol is (voornamelijk door potentiële doorklikmogelijkheden, omdat de meeste links in blogcommentaar rel = nofollow zijn). Gewoon elke blog opblazen met een commentaarsectie met uw irrelevante, commerciële link is niet waardevol en zeker geen duurzame linkbuilding strategie. Er is waarschijnlijk enige kans voor u om gebruik te maken van blog reacties binnen uw SEO linkbuilding strategie.
Maar om effectief te zijn, moet u deze SEO backlinks bestrooien binnen een grotere, meer diverse Linkbuilding strategie waarbij meerdere tactieken worden toegepast, zoals:
Een diverse Linkbuilding strategie is daarom duurzamer en toekomstbestendiger. U moet bijvoorbeeld ook de soorten link – prospects die u target, diversifiëren. U wilt relevante websites targeten binnen uw niche, maar dit betekent bijvoorbeeld niet, dat u zich op slechts één specifiek type site moet richten. Er moet nog steeds een breed scala aan websites zijn om te targeten, die ook relevant zijn voor uw merk of product of service. Een bedrijf voor kinderverzorgingsproducten zou bijvoorbeeld relevant zijn voor veel mama blogs, maar er zouden hypothetisch mogelijkheden zijn om andere soorten sites te targeten, zoals:
SEO Backlinks van een groot aantal websites verkrijgen, geven een natuurlijk en gezaghebbend backlink profiel aan Google. Ten slotte moet u een diverse reeks pagina’s op uw website targeten voor koppelingen. Niet elke pagina op uw website zal linkwaardig zijn. U bent dus gedwongen om in zekere mate te diversifiëren. Dat gezegd hebbende, moet u ervoor zorgen, dat u backlinks naar een groot aantal pagina’s op uw site beveiligt om ervoor te zorgen, dat u zoveel mogelijk van uw beschikbare zoekmogelijkheid vastlegt. Door SEO backlinks naar een diverse groep pagina’s op uw site te verdienen, krijgt u een natuurlijk linkprofiel en vergroot u de autoriteit en het vertrouwen van uw domein.
Diversificatie speelt een grote rol bij het succes van SEO. SEO optimalisatie verandert en evolueert snel. Bovenaan Google komt u dus door een diverse SEO strategie.
Een goed afgeronde, diverse SEO strategie om bovenaan bij Google te komen, omvat:
Verder zou u moeten werken om de hele marketingstrategie te diversifiëren buiten SEO. Vertrouwen op één kanaal kan u namelijk snel in een uitzichtloze situatie brengen. In termen van SEO kan dit een rangorde pagina zijn, die plotseling de zichtbaarheid verliest door een algoritmische update. Maar dit probleem strekt zich vaak ook uit tot andere marketingkanalen.
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer.
U kunt bij SEO bureau Connect your World ook een content marketeer of SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag? Wilt u ook bovenaan in Google staan met uw website? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om hoger in Google te komen? Bel of mail ons.
Met deze SEO checklist krijg je een beter vindbare website met meer bezoekers.
Ook vindt u op deze website een lijst veelal gratis SEO tools. U kunt hiermee al vast een start maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, is natuurlijk ook een optie.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
BTW-nummer:
1803.10.392.B.01
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2023)
WordPress in meerdere talen met WPML