• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Bounce rate – wat is het en hoe kan je die verlagen?

Bounce rate – wat is het en hoe kan je die verlagen?

Bounce rate, SEO Den Haag, SEO specialist Den Haag

Bijna iedereen heeft wel eens van de term Bounce rate of bouncepercentage gehoord. Een Bounce rate is namelijk één van de statistieken, die de kwaliteit van een webpagina aangeven. Het is een percentage, dat wordt weergegeven in verschillende Google Analytics rapporten. Deze kunnen door webmasters gebruikt worden om te analyseren of de content van een pagina voldoet aan de gebruikersintentie.

Als vuistregel geldt: hoe lager het bouncepercentage van een pagina, hoe beter.

In deze bijdrage leert u:

  • Wat een bounce rate is?
  • Bouncepercentage versus uitstap percentage
  • Wat is de relatie tussen een bounce rate en SEO?
  • Hoe u het bouncepercentage kunt bekijken in Google Analytics?
  • Hoe u uw bounce rate kunt verlagen?
Wat is een bounce rate?

Een bounce rate is een percentage, dat aangeeft hoeveel gebruikers op een webpagina zijn terechtgekomen en vervolgens de website hebben verlaten, zonder enige interactie op de pagina. Dit betekent dat ze niet op links op de pagina hebben geklikt en dit omvat menu items en andere interne of externe links.

Wat is een uitstappercentage?

Het uitstappercentage is een andere statistiek voor web verkeer analyse, die het percentage mensen weergeeft, dat bepaalde pagina’s van uw website heeft bezocht en vervolgens van een bepaalde pagina is vertrokken. Deze statistiek laat zien waar verschillende bezoekers hebben besloten hun reis door uw website te verkorten.

Hoe wordt het bouncepercentage berekend in Google Analytics?

Wanneer u Google Analytics op uw website heeft geïnstalleerd, registreert het alle acties die op een pagina zijn uitgevoerd. Zodra een pagina voor het eerst wordt geladen, wordt er een sessie geactiveerd en wordt er een verzoek naar de Google Analytics server gestuurd. Als de Google Analytics server geen tweede verzoek van dezelfde pagina ontvangt, betekent dit dat de gebruiker helemaal geen interactie met de pagina heeft gehad. Dit wordt door Analytics beschouwd als een sessie van één pagina en er wordt rekening mee gehouden bij het berekenen van de bounce rate van een pagina.

De officiële formule, die Google Analytics gebruikt om het bouncepercentage te berekenen, is: Bounce rate is single page sessions divided by all sessions, or the percentage of all sessions on your site in which users viewed only a single page and triggered only a single request to the analytics server.

Een ander kenmerk van sessies met één pagina is dat de ‘tijd op site’ 0 (nul) is, omdat Google Analytics geen ander verzoek heeft om te berekenen hoeveel tijd een gebruiker op de pagina doorbrengt. Dus als u 10 bezoeken op een pagina heeft en er 8 op uw pagina zijn beland en vervolgens zijn vertrokken zonder op een van de links op uw pagina te klikken, is uw bounce rate 80%.

Het bouncepercentage wordt alleen berekend voor bestemmingspagina’s

De bounce rate wordt berekend wanneer gebruikers op een bepaalde pagina terechtkomen vanaf een externe bron (dwz Google zoekopdracht) en niet, wanneer ze een pagina bezoeken door op een interne link te klikken.

Bounce rate versus uitstap percentage

Veel mensen verwarren de bounce rate met het uitstappercentage, maar ze zijn niet hetzelfde. Het uitstappercentage is het percentage mensen, dat de website heeft verlaten vanaf een bepaalde pagina. Met andere woorden, is hoeveel mensen uw website hebben verlaten vanaf die bepaalde pagina/het aantal paginaweergaven, dat die pagina heeft ontvangen.

Dus een bounce rate laat zien hoeveel mensen op een pagina zijn terechtgekomen en uw website hebben verlaten zonder iets anders te doen en het exitpercentage laat zien hoeveel mensen uw website hebben verlaten vanaf een pagina in vergelijking met het aantal keer, dat die pagina is bekeken.

Bounce rate, SEO Den Haag, SEO specialist Den Haag

Bounce rate en SEO

Er is een grote verwarring in de SEO industrie over de relatie tussen bounce rate en SEO en of de bounce rate een SEO factor is, die Google gebruikt tijdens het rankingproces. Veel mensen beweren, dat Google er rekening mee houdt, terwijl Google zegt dat ze geen Google Analytics statistieken gebruiken in hun ranking algoritme. De waarheid ligt ergens in het midden. De bounce rate is een statistiek, die beschikbaar is in Google Analytics en ja, het Google ranking algoritme houdt daar geen rekening mee omdat:

  • ze hebben er geen toegang toe en
  • het is niet altijd nauwkeurig.

Een hoge bounce rate is niet altijd slecht. Wanneer een pagina echter een hoge bounce rate heeft, betekent dit 2 dingen, die rechtstreeks verband houden met SEO en ranglijsten.

Pagina voldoet niet aan de zoekintentie

De pagina voldoet niet aan de intentie van de gebruiker. Dit houdt in, dat bezoekers die die pagina bekijken, minder snel klanten of terugkerende gebruikers zullen worden. Ze hebben de pagina niet gedeeld of een opmerking toegevoegd. Omdat ze niet hebben gevonden waarnaar ze op zoek waren.

POGO sticking

Als de bezoeker afkomstig was van Google Zoeken, uw pagina bezocht en vervolgens terugging naar de zoekresultaten, dan weet Google dit. In de SEO wereld staat dit bekend als pogo sticking en het is een signaal voor Google dat uw pagina niet voldoet aan de gebruikersintentie. Google wil zijn gebruikers tevreden houden. Dus als veel gebruikers hetzelfde gedrag vertonen, zal dit uiteindelijk leiden tot een lagere SEO ranking. Uit een onderzoek van SEMRUSH bleek, dat pagina’s op de topposities van Google een gemiddeld bounce rate van 50% hebben, wat als goed wordt beschouwd.

Is een hoge bounce rate altijd slecht?

Ik heb hierboven vermeld dat een hoog bouncepercentage niet altijd slecht is. Overweeg de volgende gevallen:

Case 1: pagina’s waar een enkele sessie wordt verwacht:

Bijvoorbeeld wanneer u een blogpost heeft die een specifieke vraag beantwoordt. Stel dat u een pagina heeft met de vakantiedagen voor schoolkinderen voor een bepaald jaar. Gebruikers komen op uw pagina terecht, zullen het antwoord lezen en vervolgens vertrekken. De pagina heeft een hoog bounce rate, maar dat is niet per se slecht omdat de gebruikersintentie tevreden was.

Case 2: Single-page websites

Er zijn websites die alleen een homepage hebben. Gebruikers kunnen de pagina bezoeken en vervolgens vertrekken omdat de interactie met de website beperkt is tot één pagina. Bijvoorbeeld wanneer u wilt dat gebruikers telefonisch contact met u opnemen. Ze bezoeken uw homepage, zien het telefoonnummer en bellen u. De pagina laat een hoge bounce rate zien, maar dat is geen probleem.

Meest voorkomende problemen, die leiden tot hoge bounce rates

  • Langzaam ladende websites
  • Pagina’s vol advertenties
  • Pop-up’s tonen zodra een gebruiker de pagina betreedt
  • Pagina’s zonder relevante content
  • Pagina’s met content die op een pagina wordt gegooid zonder zorg te dragen voor opmaak
  • Slecht geoptimaliseerde pagina’s voor mobiel

Wat wordt als een goede bounce rate beschouwd?

Over het algemeen geldt: hoe lager het bouncepercentage, hoe beter. In het geval, dat u wilt, dat gebruikers in het algemeen interactie hebben met de pagina en website, geeft een hoge bounce rate aan dat er iets mis is met de pagina.

Hoe u uw bounce rate kunt verlagen

De meest gebruikelijke manieren om het bouncepercentage van een pagina te verlagen, zijn:

  • Verbeter de laadsnelheid van de pagina zoveel mogelijk
  • Gebruik geen pop-upvensters op volledig scherm die worden weergegeven wanneer een pagina wordt geladen
  • Trek de aandacht van de lezer
  • Minimaliseer het gebruik van advertenties
  • Gebruik interne links verstandig
  • Schrijf betere call-to-action-berichten
  • Verbeter uw titels en beschrijvingen zodat ze bij uw content passen
  • Verfraai uw content
  • Begeleid gebruikers over wat ze vervolgens moeten doen
  • Verbeter de kwaliteit van uw content
Bounce rate, SEO Den Haag, SEO specialist Den Haag

1. Verbeter de laadsnelheid van de pagina zoveel mogelijk

Verschillende onderzoeken tonen aan dat langzaam ladende pagina’s een van de factoren zijn, die gebruikers weghouden (vooral op mobiel). Een van de acties die u kunt ondernemen die niet alleen uw bounce percentage verlaagt, maar ook een positieve invloed heeft op uw SEO rankings en conversies, is het verbeteren van de tijd die nodig is om uw website te laden.

2. Gebruik geen pop ups op volledig scherm, die verschijnen wanneer een pagina wordt geladen

Gebruikers vinden pop ups op volledig scherm vervelend en Google ook. Pop-ups, die worden geladen zodra een gebruiker een pagina binnenkomt, verdrijft ze en is een actie die wordt bestraft door Google (het is in strijd met de richtlijnen van Google). Een beter alternatief is om een ​​Exit-pop-up te gebruiken (weergegeven wanneer gebruikers de pagina proberen te verlaten). Een fly-out-pop-up, die wordt weergegeven wanneer gebruikers een aantal seconden op de pagina blijven of wanneer ze naar een bepaald deel van de pagina navigeren, is ook een optie .

3. Grijp de aandacht van de lezer

Een leuke manier om gebruikers op uw website te houden en de bounce rate te verlagen, is door hun aandacht te trekken door middel van een uitklapvenster. Dit is een techniek, die door veel websites (meestal nieuwspublicaties) wordt gebruikt, omdat het een geweldige manier is om gebruikers uit te nodigen om meer pagina’s van uw website te bezoeken. Flyout-vensters kunnen op veel manieren worden gebruikt. 

4. Minimaliseer het gebruik van advertenties

Een webpagina vol advertenties is in strijd met de richtlijnen voor webmasters van Google en biedt een slechte ervaring voor de gebruikers. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zal het gebruik van te veel advertenties niet leiden tot meer advertentie klikken, maar tot een hoger bouncepercentage en gebruikers, die uw website verlaten en niet meer bezoeken. Wat belangrijk is, wanneer u meer geld wilt verdienen met AdSense (of andere vormen van advertenties), is de plaatsing van de advertenties en niet het aantal advertenties, dat u op een pagina heeft.

5. Gebruik interne links verstandig

Een andere techniek om gebruikers aan te moedigen om met uw content te communiceren en meer pagina’s van uw website te bezoeken, is door interne links te gebruiken. Interne links helpt gebruikers niet alleen meer over een bepaald onderwerp te lezen, maar het is ook goed voor SEO en de bounce ratio.

6. Schrijf betere call-to-action-berichten

Elke pagina, die u op uw website heeft, moet een doel hebben. Het doel van een landingspagina kan zijn om een ​​product of dienst te verkopen. Het doel van een andere pagina kan zijn om meer e-mailabonnees te krijgen. U kunt een blogpost ook gebruiken om gebruikers om te leiden naar een andere pagina op uw website.

Dat doel moet vanaf het begin aan de gebruiker duidelijk worden gemaakt en een manier om dit te doen, is door verschillende calls-to-action-berichten te testen. Dit betekent verschillende berichten proberen, verschillende kleuren, verschillende posities totdat je erachter komt wat meer interacties veroorzaakt.

7. Verbeter uw titels en beschrijvingen zodat ze bij uw content passen

Wat is de relatie tussen paginatitels en beschrijvingen en het verlagen van det bounce rate van een pagina? Het heeft te maken met het creëren van de juiste gebruikersverwachtingen, zelfs voordat gebruikers uw pagina bezoeken. Wanneer gebruikers vanuit Google Zoeken op uw link klikken, doen ze dit vanwege, wat ze in uw titel en beschrijving lezen. Als uw content niet levert wat in de titel of beschrijving is beloofd, is het bouncepercentage hoog. Dus probeer bij het maken van uw titels en metabeschrijvingen geen gebruikers te misleiden, want uiteindelijk zal dit de tegenovergestelde resultaten opleveren.

8. Verfraai uw content

Het is niet langer de jaren 90 toen een webpagina slechts tekst op een pagina was. In de wereld van vandaag moet je lezer bij de hand nemen. Gebruikers vinden het niet leuk om tekst op een pagina te zien. Doe wat werk op uw pagina om gebruikers de goede kant op te wijzen. Voeg de juiste koppen & afbeeldingen toe en verfraai uw tekst met kleine alinea’s, vet en cursief. Dit verhoogt de leesbaarheid, tijd op locatie met als gevolg een lagere bounce rate.

9. Begeleid gebruikers wat ze vervolgens moeten doen

Ik heb hierboven vermeld, dat een manier om uw bounce rate te verlagen, is om gebruik te maken van flyout-vensters en om gebruikers andere content aan te bevelen, die ze mogelijk interessant vinden. Hoewel dit een zeer efficiënte manier is, is een andere methode om gebruikers opties te geven over wat ze vervolgens moeten doen.

Goede voorbeelden zijn onder meer:

  • Onderaan uw pagina worden ‘gerelateerde artikelen’ weergegeven
  • Zorg dat er een zoekvak beschikbaar is in je zijbalk
  • Plaats andere widgets in uw zijbalk met links naar uw populaire berichten, populaire onderwerpen, enz.

Ik gebruik de bovenstaande technieken van tijd tot tijd, afhankelijk van wat mijn zakelijke doelen zijn. 

10. Verbeter de kwaliteit van uw content

Last but not least, vergeet niet dat wat de gebruikers op een pagina en website in het algemeen houdt, de kwaliteit van uw content is. Op voorwaarde, dat je geen van de fouten maakt, zoals hierboven uitgelegd, is de belangrijkste factor de kwaliteit van je content. In feite kan de bounce rate u helpen evalueren hoe goed uw content is.

Een pagina die snel laadt, geen pop-ups heeft die bij het laden worden weergegeven en niet vol advertenties staat en content heeft, die gemakkelijk te lezen is maar toch een hoge bounce rate heeft, is een signaal om de content van uw pagina nodig te verbeteren. Wat u kunt doen, is uw koppen wijzigen en ze zinvoller maken en uw content herschrijven om gebruikers de informatie te geven die ze nodig hebben.

Zoekwoorden in Google Search Console

Een goede plek om te beginnen is om naar het prestatierapport in Google Search Console te kijken en te achterhalen op welke zoekwoorden uw pagina klikken heeft ontvangen. Evalueer uw content op basis van waar gebruikers naar zoeken en breng wijzigingen aan die overeenkomen met de gebruikersintentie.

Bounce rate conclusies

Het bouncepercentage is een belangrijke maatstaf om naar te kijken terwijl u de efficiëntie van uw website evalueert. Het correct identificeren van welke pagina’s een hoge bounce rate hebben en acties ondernemen om dit te verminderen, is een stap om uw website nuttiger te maken voor gebruikers. Een van de voordelen daarvan is een betere SEO ranking omdat bezoekers langer op uw website blijven, door meer pagina’s navigeren en zo het pogo-sticking- effect verminderen, wat uw SEO negatief kan beïnvloeden. Zorg er bij het analyseren van de bounce rate van een pagina in Google Analytics voor, dat deze een behoorlijk aantal bezoeken (en paginaweergaven) heeft, anders zijn de resultaten mogelijk niet 100% nauwkeurig. Zodra u een wijziging op een pagina aanbrengt, vergelijkt u dezelfde periode, dwz 28 dagen, voor en na het maken van de wijzigingen om te zien of de bounce rate van die pagina is verbeterd of niet.

SEO & Content Marketing blogs

SEO tekstschrijver Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Delft, Zoetermeer & Rijswijk. Heeft u een vraag over uw bounce rate? Of wilt u mij inhuren als tekstschrijver of als SEO expert? Neem dan contact met mij op.

connectyourworld

One thought on “Bounce rate – wat is het en hoe kan je die verlagen?

Scottie HaseldenGeplaatst op  3:12 pm - jun 19, 2020

An impressive share, I just given this onto a colleague who was doing a little analysis on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you become expertise, would you mind updating your blog with more details? It is highly helpful for me. Big thumb up for this blog post!

http://www.froleprotrem.com/

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.