De Bing zoekmachine wie kent hem niet! Ondanks de zeer dominante marktpositie van Google zijn er nog andere zoekmachines zoals de zoekmachine van Bing, Duck Duck Go, Baidu (China) en Yandex (Rusland). In Nederland heeft Google een marktaandeel van 95%. Bing heeft een marktaandeel van 3%. Bedien je een internationale markt? Dan liggen de marktaandeelpercentages net iets anders. In de meeste landen blijft Google echter de meest dominante marktspeler.
Geschatte leestijd: 14 minuten
Bing is de zoekmachine van Microsoft. De Bing zoekmachine is in 2009 opgericht en een kleine concurrent van Google.
Het optimaliseren van een website of een webpagina voor SEO in de Bing zoekmachine om het organisch verkeer naar jouw website toe te laten nemen.
Geschatte leestijd: 14 minuten
Moeten we naast Google aandacht besteden aan Bing als zoekmachine? 3% marktaandeel is niet veel. Alleen als je bijvoorbeeld een website hebt met 100.000 bezoekers per maand, dan heb je het wel over 3000 mensen, die een zoekopdracht doen in Bing. Zeker in een sterk concurrerende markt is elke klant er een. Hoe meer bezoekers er naar je website komen en blijven hangen om iets te lezen en uiteindelijk een product of dienst aan te schaffen, hoe beter het is voor SEO Optimalisatie. De Bing zoekmachine is zeker een stuk minder dan die van Google. Toch kan je door aandacht te besteden aan Bing extra organisch verkeer naar je website genereren. Mijns inziens de moeite waard om eens naar het gebruik van Bing te kijken.
Wist jij, dat Bing ook Yahoo aanstuurt? Yahoo is op dit moment de op 3 na grootste zoekmachine ter wereld. Doe je dus SEO optimalisatie voor Bing, dan pik je Yahoo automatisch mee
Microsoft heeft de Bing Webmaster Tools, waar heel veel informatie op staat om de vindbaarheid van jouw website verder te verbeteren. Op deze website staan verschillende SEO functies.
In de Bing webmaster Tools heb je 4 belangrijke functionaliteiten:
Onderaan dit blok staat een link genaamd ga gratis aan de slag. Als je deze aanklikt kom je op een scherm, waar je jouw website kan toevoegen aan de index van Bing en aan Google Search Console. Ook zit hier de optie om uw website te koppelen aan het Google Bedrijfsprofiel.
Heb je een WordPress website? Dan kun je gebruik maken van een Bing plug-in. Met deze plug-in kan je automatisch URLS indienen bij de Bing Index.
Ook kunt u gebruik maken van een tool genaamd ‘Testprogramma mobielvriendelijkheid’.
Een van de eerste verschillen tussen Microsoft Bing en Google is marktaandeel. Hoewel niet in alle landen, is Google in de wereldwijde zoekmarkt vele malen groter dan Bing en de meest dominante marktspeler. In Nederland heeft Bing rond de 3% procent marktaandeel. Hoewel het misschien verleidelijk is om je alleen op Google te concentreren, biedt Microsoft Bing goede conversies en heeft het een gebruikersbestand, die je niet kan negeren. Het is vooral belangrijk om te optimaliseren voor Bing als je focust op de VS. In feite wordt een derde van de online zoekopdrachten in de VS mogelijk gemaakt door Microsoft, als je rekening houdt met Yahoo en gesproken zoekopdrachten.
Google heeft een mobile-first index, terwijl Microsoft Bing een ander standpunt inneemt en geen plannen heeft om een mobile-first indexeringsbeleid toe te passen. In plaats daarvan onderhoudt Microsoft Bing één enkele index, die is geoptimaliseerd voor zowel desktop als mobiel. Dus het is belangrijk, om ervoor te zorgen, dat jouw site ervaring is geoptimaliseerd, snel wordt geladen en gebruikers biedt wat ze nodig hebben. Google is uitgegroeid tot meer dan alleen een zoekmachine met producten als Gmail, Maps, Chrome OS, Android OS, YouTube en meer. Microsoft Bing biedt ook e-mail via Outlook, evenals andere diensten zoals Office Online of OneDrive. In tegenstelling tot Google heeft het echter geen eigen besturingssysteem.
Google heeft een schone, eenvoudige interface, die veel mensen gemakkelijk te gebruiken vinden. Dat geldt echter ook voor Microsoft Bing. Hoewel meningen verschillen is mijn mening, dat Bing eigenlijk een beetje meer visueel is. Beide zoekmachines geven nuttige informatie weer over gerelateerde zoekopdrachten, afbeeldingen, bedrijven en nieuws. Ze doen geweldig werk door gebruikers te informeren over alles, wat ze moeten weten over een bepaald onderwerp.
SEO specialisten houden van tools en gegevens. Gelukkig hebben zowel Google als Microsoft Bing degelijke hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek, die inzicht bieden in de prestaties: Een gebied waar Google achterloopt, zijn de gegevens, die het biedt in Google Search Console. Een van de coole functiesets in Microsoft Bing is de mogelijkheid om gegevens uit Google Search Console te importeren. Een andere Microsoft Bing functie, die volgens mij beter is dan Google, is het feit dat het SEO-rapporten biedt. Volgens Bing bevatten deze rapporten algemene aanbevelingen op paginaniveau op basis van SEO-best practices om jouw positie te verbeteren. De rapporten worden automatisch tweewekelijks gegenereerd en geven tips, waar aan te werken of naar te kijken.
Als het gaat om het zoeken naar afbeeldingen, heeft Microsoft Bing mogelijk een voorsprong op Google door afbeeldingen van hogere kwaliteit te leveren. Ook de filterfuncties in het zoeken naar afbeeldingen zijn zeer goed, omdat je titels kunt uitschakelen en kunt zoeken op afbeeldingsgrootte, kleur of type. Test Bing Visual Image Search, waarmee je meer met afbeeldingen kunt doen. Google heeft meer afbeeldingen beschikbaar om te bekijken dan Microsoft Bing. Microsoft Bing biedt echter meer gedetailleerde informatie over de afbeelding, waarnaar gebruikers zoeken.
Microsoft Bing biedt een veel visuelere pagina met zoekresultaten voor video, inclusief een rasterweergave van grote miniaturen. De videoresultaten van Google zijn meer standaard, met een verticale lijst met kleine miniaturen. Microsoft Bing biedt ook een voorbeeld van bepaalde video’s en als je erop klikt, ben je niet weg van Bing, wat cool is.
Beide engines hebben vergelijkbare functionaliteit voor kaarten, inclusief kaartvermeldingen en lokale vermeldingen op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s). Zorg ervoor, dat je al jouw vermeldingen claimt in zowel Microsoft Bing als Google en optimaliseer jouw profiel met bedrijfsinformatie, foto’s, juiste categorieën en links. Nauwkeurige informatie over naam, adres en telefoonnummer (NAP) is essentieel.
Google houdt zich voornamelijk bezig met EAT: Expertise, Autoriteit en Vertrouwen. Google-zoekopdrachten worden mogelijk gemaakt door op machines gebaseerde algoritmen,, die bij het genereren van resultaten rekening houden met de eerdere zoekgeschiedenis en locatie van gebruikers. Dit betekent dat als een bepaalde gebruiker iets specifieks op Google wil vinden, dit veel gemakkelijker zal zijn dan op Microsoft Bing, omdat Google een vollediger beeld heeft van wie die persoon is, voordat ze iets in de browser typen.
Google is altijd een op links georiënteerde zoekmachine geweest, waarbij de kwaliteit van links er nog steeds toe doet in plaats van kwantiteit. Links zijn niet zo belangrijk op Microsoft Bing. De Bing zoekmachine is altijd gericht geweest op on-page optimalisatie. Het legt meer gewicht op content, die goed is geoptimaliseerd, of die belangrijke elementen op de pagina bevat, zoals titels, beschrijvingen, URL’s en content.
In tegenstelling tot Google stelt Microsoft Bing in zijn richtlijnen voor webmasters, dat het sociale signalen in zijn algoritme opneemt. Dat betekent, dat je ook moet concentreren op Twitter en Facebook – inclusief het bouwen van SEO content van goede kwaliteit op jouw website en sociale platforms. Content is voor beide zoekmachines enorm belangrijk. Focus altijd op content van hoge kwaliteit, die voldoet aan de informatiebehoefte van de gebruiker. Door nuttige en relevante content te maken, zullen gebruikers ernaar linken.
Dus als ik bijvoorbeeld op zoek ben naar fietsen, dan moet je me waardevolle relevante content over het onderwerp laten zien. Microsoft Bing richt zich echter meer op het gebruik van ankertekst. Het is bekend, dat Bing sites beloont met overeenkomende ankertekst voor een paginatitel, die vele jaren geleden door Google werd gedevalueerd.
Zowel Microsoft Bing als Google voorzien elke dag in de informatiebehoeften van miljoenen mensen. Ze bieden allebei mogelijkheden voor jouw merk om nieuwe gebruikers te bereiken en stellen u voor miljoenen gekwalificeerde klanten, die op zoek zijn naar informatie, producten en diensten. Optimaliseren voor beide zoekmachines is vergelijkbaar. De Microsoft Bing zoekmachine is meer gericht op on-page optimalisatie en neemt sociale signalen op, terwijl Google meer gericht is op E.E.A.T. en backlinks. Microsoft Bing is het afgelopen jaar zeker verbeterd en is concurrerender met Google, vooral in zijn unieke functies. Daarom het advies om voor beide te optimaliseren, om het overgrote deel van de internet-zoekopdrachten te bereiken en de zichtbaarheid te maximaliseren.
Dus nu je precies weet, wat je moet doen om jouw SEO voor Bing strategieën te optimaliseren, volgen hier enkele belangrijke technieken om in praktijk te brengen.
Bing beoordeelt de betrokkenheid van gebruikers bij jouw pagina door pogo-sticking te analyseren. Deze term beschrijft een situatie waarin iemand op jouw websitelink klikt, geen actie onderneemt en terugkeert naar de zoekpagina. Dit is een duidelijk teken van een negatieve ervaring. Je moet ervoor zorgen, dat de gebruiker content vindt, die echt aansluit bij wat hij zoekt om pogo-sticking te voorkomen.
De klikfrequentie (CTR ) nadat jouw pagina in de zoekresultaten op Bing is weergegeven, is een andere factor om de relevantie van elke website te meten. Zorg er daarom voor, dat gebruikers zich aangetrokken voelen tot jouw titels en beschrijvingen. Hierdoor is de kans op klikken per weergave groter.
Om ervoor te zorgen, dat jouw content meer autoriteit op de markt krijgt en als autoriteit wordt gezien, is het gebruik van de functie Verbonden pagina’s een geweldige manier om Bing te laten zien, wie er achter de content zit. Koppel jouw website aan jouw Facebook-, LinkedIn- en Twitter-accounts, zodat de tool weet, dat je een autoriteit bent op dit gebied. Het verbinden van jouw sociale kanalen voegt ook een samenhang toe aan jouw branding.
Net als bij Google, moet je bij het nadenken over SEO voor Bing rekening houden met SEO backlinks in je strategie. In die zin kan investeren in gastbloggen een goed idee zijn, aangezien het mechanisme het belang erkent van relevante websites, die jouw pagina’s aanbevelen.
Op Bing werkt een ankertekst ook en is deze nog relevanter dan op Google, waardoor je aan specifieke referenties moet denken om je content te versterken. Met andere woorden, links die ook over dat onderwerp praten, waarbij het gemarkeerde trefwoord nauwkeurig wordt afgestemd.
Het is essentieel voor het rangschikken met Bing om het zoekwoord op het websitedomein te hebben. Probeer het dus op een natuurlijke manier in jouw domein in te passen en een paar posities op te schuiven in de zoekopdrachten.
Het heeft geen zin om al deze acties in de praktijk te brengen als de gepubliceerde content niet goed is. Daarom is het belangrijk om te investeren in de productie van originele content, waarbij goed gebruik wordt gemaakt van zoekwoorden en betrouwbare bronnen, die jouw informatie bevestigen en die de gebruiker daadwerkelijk helpen.
Een andere belangrijke ranking factor op Bing is de populariteit van jouw pagina’s op sociale media . Met andere woorden, hoe groter de betrokkenheid van gebruikers bij content, die door jouw bedrijf is geproduceerd, hoe beter jouw positie in de Bing zoekmachine.
Naast het optimaliseren van jouw zoekmachine ranking met SEO voor Bing, moet je andere beschikbare bronnen gebruiken om jouw strategieën nog efficiënter te maken. Bekijk enkele gratis tools, die erg handig kunnen zijn voor een succesvolle planning.
De Bing zoekmachine richtlijnen voor webmasters zijn een snelle en praktische gids, die je zullen helpen precies te leren wat je moet doen en wat je moet vermijden als het gaat om SEO voor Bing.
Om de SEO-prestaties van jouw pagina’s te verbeteren, is de Bing SEO Analyzer tool zeer handig. Het enige wat u hoeft te doen, is uw link op de website in te voegen en enkele tips te krijgen over wat je kunt verbeteren en hoe je betere resultaten kunt krijgen.
Het gebruik van XML-sitemaps is een geweldige manier om zoekmachines zoals de Bing zoekmachine te laten zien, welke pagina’s je op jouw website wilt indexeren. Op deze manier wordt het scannen door de tools efficiënter en verbeteren de resultaten.
Vertrouwen op de hulp van een zoekmachine kan zeer de moeite waard zijn. Dit is precies, wat de Bing Search Quality Blog biedt: officiële content met de best practices en trends als het gaat om Bing-zoekopdrachten.
De gratis Microsoft SEO Toolkit scant jouw website of pagina en identificeert welke punten moeten worden geoptimaliseerd om de ranking van jouw domein te verbeteren.
Investeren in SEO voor Bing moet in jouw bedrijf worden overwogen. Ook als jouw organisatie geen groot team heeft, is het belangrijk om manieren te vinden om jouw merk onder de aandacht te brengen in andere zoekmachines dan Google.
Hoewel het publiek van Bing niet de grootste op de markt is, zijn er enkele voordelen aan het investeren in deze zoekmachine. In de volgende sectie hebben we enkele voordelen van de tool van Microsoft verzameld. Bekijk ze zodat je jouw SEO-strategieën voor Bing kunt verbeteren.
Naast de standaardzoekmachine voor alle Microsoft-producten, die al een relatief hoog publiek garandeert, is Bing ook de standaardzoekmachine voor populaire applicaties zoals Apple’s Siri. Het is niet verrassend, dat 70% van de zoekopdrachten op mobiele apparaten van Bing op iOS wordt uitgevoerd.
Degenen die werken aan het versterken van SEO voor Bing, vallen uiteindelijk op op een platform met enkele belangrijke statistieken voor hun bedrijf. Zo is het bounce rate percentage van Bing lager, dan dat van Google en worden er meer pagina’s bekeken.
Niet iedereen gebruikt Google, en dit genereert uiteindelijk een publiek, dat bestaat uit exclusieve Bing-gebruikers. Ter illustratie van deze informatie: 72% van alle zoekopdrachten op Bing over financiën en zaken zijn afkomstig van gebruikers, die niet op Google of andere zoekmachines staan.
Als je jouw website over optimaliseert voor SEO, is Bing niet zo streng als Google. Zolang je content geweldig is, kan je het aantal focus keywords redelijk uitbundig toepassen.
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO freelancer voor zowel grote als kleine websites. COnnect your World werkt onder andere voor opdrachtgevers in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk,Rotterdam en Delft. Heb je een vraag over zoekmachinemarketing? Of wil je ons inhuren als een SEO expert? Klik dan op onderstaande button.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2023)
WordPress in meerdere talen met WPML