• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO WordPress [26 tips]

SEO WordPress [26 tips]

SEO bureau Den Haag
Het Vredespaleis in Den Haag

Geschatte leestijd: 21 minuten

SEO WordPress – Bovenaan in Google: Inleiding

Uw SEO WordPress website optimaliseren is een must om bovenaan in Google te komen. WordPress beschouwt men tegenwoordig, als het meest populaire online, ‘open source’ tool voor het maken van websites. Het gebruik van WordPress helpt u om een ​​constructieve en informatieve website te maken, die u kan helpen uw bedrijf te promoten en meer zichtbaar te maken. Uiteindelijk zullen meer website bezoekers leiden tot meer online klanten, meer omzet en een hogere winst. Een goede SEO strategie blijft in 2021 en 2022 een belangrijke voorwaarde om online te scoren.

SEO for WordPress strategie

Ook bij een WordPress website moet u rekening houden met een aantal andere aspecten, aangezien een WordPress website niet individueel kan helpen bij het behalen van meer winst. Er zijn een aantal strategieën zoals een SEO strategie, die u moet uitvoeren om positieve resultaten te behalen. Afhankelijk van de SEO optimalisatie op uw website, varieert het aantal bezoekers en de SEO rankings van uw website of een specifieke pagina. Als u uw website optimaal benut, dan is de kans maximaal, dat uw site bovenaan in Google staat op de SERP ook wel zoekpagina. Voordat u begint, heeft u een strategisch plan nodig om uw website succesvoller te maken.

Check de gezondheid van uw WordPress Website

Voordat u start met de SEO optimalisatie van uw website is het verstandig om te kijken waar u nu staat. U kunt de Site Health sectie van uw WordPress website bezoeken. Er is zelf een health check plug-in die u zou kunnen installeren, die u veel technische inzichten over uw website verschaft. Dit is echter wel in strijd met de algemene aanname, dat je niet teveel plug-ins moet gebruiken.

Wordpress SEO, SEO in WordPress

WordPress SEO tips

1. Responsive website bouwen 

Tegenwoordig zoeken of browsen mensen steeds vaker naar een bepaald product of item op een mobiel apparaat zoals een telefoon of een tablet. Geregeld zien wij in Google Analytics, dat het mobiele zoeken rond de 60 tot 70% en soms wel op meer dan 80% ligt van het totaal aantal zoekopdrachten. Responsive websites passen zich makkelijk aan op kleine schermen zoals een smartphone of tablet. Een website, die rekening houdt met mobiel heeft hogere bezoekcijfers. Daarom is het van groot belang, dat u een responsive website heeft. Het moet tenslotte niet uitmaken op welk apparaat, mobile of desktop een zoekopdracht wordt ingetikt.

2. Zoek naar de beste web – host  

Als u op zoek bent naar een webhost, doe dan goed onderzoek. Anders zal dit veel negatieve gevolgen hebben voor de website, die u heeft gemaakt. Een goede research paper helpt u waarschijnlijk om dichter bij de beste webhost te komen. Bij een goede webhost gaat het om snelheid, ruimte, betaalbaarheid en service.     

3. SEO WordPress – Permalinks  

Mensen, die uw website bezoeken, kijken vaak naar de permalinks, die u op uw website heeft gebruikt. In plaats van een duidelijke link trekt u bezoekers heel gemakkelijk aan, als u een aantrekkelijke beschrijving toevoegt aan uw permalinks. Bovendien houdt de zoekmachine ook rekening met de permalinks, die u hebt toegevoegd. Zorg ervoor, dat u tijdens het maken van permalinks in WordPress niet meer dan vijf woorden gebruikt. Verder kunt u ook enkele zoekwoorden toevoegen aan de permalinks.   

4. Heading tags maken  

De content, die u op uw website gebruikt, speelt een zeer belangrijke rol. Daarom is het essentieel om informatieve en aantrekkelijke content te maken. Dit helpt u bij het vergroten van het aantal bezoekers van uw website. Daarnaast helpt aantrekkelijke en nuttige informatie u bij het verbeteren van de SEO Zoekmachineoptimalisatie van uw website. Het is essentieel om extra voorzichtig te zijn bij het samenstellen van de content met aandacht voor de juiste koppen en opmaak. U kunt zoveel kopjes gebruiken als u kunt, zodat het voor de lezer gemakkelijk is om het te doorlopen en ook een positieve impact op SEO optimalisatie heeft.

5. XML sitemap bouwen

U heeft te maken met WordPress, daarom is er geen noodzaak om u te concentreren op plug-ins. Een van de voordelen van WordPress is, dat het de volledige verantwoordelijkheid van plug-ins neemt. Bovendien zouden de plug-ins de grootste troeven zijn, die helpen bij het verbeteren van de SEO optimalisatie van een website.

SEO WordPress

Yoast SEO WordPress

Als u bijvoorbeeld Google XML-Sitemaps overweegt, bouwen deze automatisch exclusieve XML-sitemaps, die automatisch kunnen crawlen en door de hele website kunnen bladeren. Ook de Yoast SEO Plug-in is een veel gebruikte plug-in, die u kan gebruiken voor het automatisch aanmaken en doorvoeren van een xml-sitemap. In Google Search Console kunt u vervolgens bekijken of Google uw website goed geïndexeerd heeft. Om helemaal compleet te zijn, kunt u uw website ook aanbieden bij Bing en Yahoo. Een alternatief voor Yoast SEO is bijvoorbeeld All in One SEO Pack.

6. Steek werk in uw paginatitel

De titel of ook wel de inhoud van de HTML- <title>tag van een webpagina of blog zou een van de belangrijkste SEO factoren kunnen zijn voor een positie bovenaan in Google. Het is vaak de letterlijke titel van de pagina of het vnster van de browser. Daarbij is het ook vaak het eerste wat lezers zien in de zoekresultaten. Idealiter beschrijft de titel waar uw pagina of blog over gaat.

Het is van belang om na te denken over de structuur titels inclusief de content van de titel op alle pagina’s. Er zijn een paar zaken van belang: Zoekmachines zoals Google hangen meer gewicht aan de eerste woorden. Zet daarom de belangrijkste zoekwoorden aan het begin. Hiermee vergroot u de kans dat u goed scoren in de zoekmachines en posities bovenaan Google op relevante zoekwoorden gaat bemachtigen. Lezers, die de SERPS scannen, zien de eerste woorden logischerwijs het eerst. Zo simpel is SEO nu!

Yoast SEO plug-in

U kunt de Yoast SEO plug-in gebruiken om paginatitels een structuur te geven. Surf naar de optie SEO – Zoekweergave en u ziet een paar tab bladen voor diverse pagina’s op uw site. Voor elk bericht type en taxonomie kunt u een zogenaamde titelsjabloon instellen, evenals metabeschrijvingssjablonen. 

7. Gebruik altijd een hoofd zoekwoord bij SEO for WordPress

Als het gaat om WordPress SEO, is het belangrijk, dat u zich bedenkt, dat Google nog altijd een computeralgoritme is. Daarom zijn sleutel zoekwoorden ook in 2020 nog altijd belangrijk. Volg daarom de aanbevelingen van Google op over hoe u voor uw bezoekers schrijft, maar doe dit wel slim. U kunt heel goed voor uw doelgroep schrijven en tegelijkertijd uw SEO optimaliseren. En bedenk ook dat andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo soms nog vertrouwen op wat sommige mensen achterhaalde SEO praktijken noemen.

Kern SEO Zoekwoorden

Als u een blog of specifieke pagina schrijft moet u altijd een sleutel- of kern zoekwoord in uw hoofd hebben. In het Engels heet dit ook wel het focus keyword, maar voor het gemak noemen wij dit in de rest van het artikel het sleutelwoord of belangrijkste sleutelwoord. Voor de duidelijkheid: dit sleutelwoord kan uit meerdere woorden bestaan. Publiceer niet een artikel alleen maar om meer content te hebben. We zullen sleutelwoorden hieronder in meer detail bespreken.

SEO Yoast plug-in

Door de Yoast SEO plug-in te gebruiken kunt u eenvoudig het belangrijkste sleutelwoord instellen waarover u wilt schrijven. In dit artikel bijvoorbeeld gebruiken we als belangrijkste sleutelwoord “WordPress SEO”. U kunt zien, dat de Yoast-plug-in de dichtheid van sleutelwoorden analyseert en meldt, dat het aan de lage kant is. U zou ongeveer 0,5% of meer als een goede richtlijn kunnen beschouwen. Het is belangrijk om een manier bedenken om ons sleutelwoord vaker te gebruiken. Dit moet wel op natuurlijke wijze binnen onze content passen.

8. Belangrijkste zoekwoorden in de eerste paragraaf

Google leest uw content van boven naar beneden. Daarom is het belangrijk om het belangrijkste sleutel- of zoekwoord aan uw eerste paragraaf van uw artikelen en pagina’s toe te voegen. Het wordt altijd aanbevolen om uw belangrijkste sleutelwoord op te nemen in uw eerste paragraaf, als dat ook maar enigszins mogelijk is. De SEO Yoast plug-in heeft een check, om ervoor te zorgen, dat u dit inderdaad altijd doet.

9. Click through rate verbeteren door boeiende meta beschrijvingen

Meta descriptions hebben geen effect op uw WordPress SEO als het gaat om rankings. Maar meta – omschrijvingen beïnvloeden wel uw CTR. Een betere meta – omschrijving kan een gebruiker er toe verleiden om op uw artikel of pagina te klikken, in plaats van die erboven of eronder. Zoals eerder gezegd, hoe hoger uw CTR, hoe relevanter en actueler uw content lijkt voor Google, en hoe hoger de ranking van uw website of specifieke pagina dus is.

Meta beschrijvingen belangrijk voor SEO optimalisatie

Indirect beïnvloeden meta – descriptions wel degelijk uw SEO rankings. U kunt uw meta-omschrijvingen handmatig aanpassen in de SEO Yoast plug-in. Een meta beschrijving heeft tegenwoordig een karakterlimiet van 150-170 tekens. Alles daarboven is niet zichtbaar binnen de SERP’s. Het is daarnaast verstandig om uw belangrijkste zoekwoord te gebruiken in uw meta -omschrijving omdat Google de zoekterm zal markeren. 

10. Alt tekst – Optimaliseer de afbeeldingen

Het loont om afbeeldingen op uw website te gebruiken. Een beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden. Wist u, dat er in Nederland 250.000 mensen zijn met een visueel handicap. Door het Alt attribuut in te vullen, weten deze mensen, wat er precies op de afbeelding staat. Hoewel Google steeds slimmer wordt, is het goed om te beseffen, dat Google nog steeds een machine is. Door de Alt tekst weet Google beter wat er precies op de afbeelding staat. Zo is Google beter in staat om de afbeelding te herkennen en de afbeelding mee te nemen in de indexering.

Afbeeldingen en website snelheid

Maar wees voorzichtig tijdens het toevoegen van de afbeeldingen, aangezien alle formaten mogelijk niet door de website worden geaccepteerd. Soms is het ook noodzakelijk om een afbeelding te verkleinen, waardoor deze gecomprimeerd en aangepast wordt aan uw website. Dit zorgt er voor, dat de laadtijd drastisch vermindert. Dit helpt u vervolgens bij het verbeteren van de algehele prestaties van uw website. Besteed daarom veel zorg aan het toevoegen van afbeeldingen.

11. Juiste WordPress thema kiezen

Gebruikmaken van thema’s is essentieel bij het samenstellen van een website in WordPress. Het hele uiterlijk van de website hangt af van het thema, dat u gebruikt.  Het thema speelt een cruciale rol in het SEO proces, dat moet worden geselecteerd rekening houdend met de laadsnelheid, functionaliteit, aantrekkingskracht en SEO functies. Dus doe een grondig onderzoek, voordat u een thema uploadt. Het aantal reviews kan u ook een indicatie geven over hoe het thema bevalt bij andere WordPress gebruikers.

12. WordPress SEO plug-ins – verstandig gebruiken

Elke WordPress website maakt gebruik van plug-ins. Het is echter verstandig om niet teveel plug-ins te uploaden. Teveel plug-ins kan namelijk van invloed zijn op de algehele snelheid van uw website. Kijk daarom altijd naar plug-ins waarin meerdere functionaliteiten worden aangeboden..

13. Sociale media marketing implementeren  

Sociale media maken het mogelijk om de aandacht van een groot aantal doelgroepen te trekken. Het aantal ‘likes en delen’ zorgt voor een populaire website en dat helpt om uw website bovenaan te zetten. Dus als u geïnteresseerd bent om een​​ significante impact te hebben in de digitale wereld, zorg er dan voor, dat u de sociale media op de juiste manier gebruikt.

Sociale media experts

Maak keuzes en schakel een sociale media expert in. Sommige sociale mediaplatformen zoals Facebook, Instagram, Twitter & YouTube spelen ook een zeer belangrijke rol en helpen u om op een meer geavanceerde manier verbinding te maken met de digitale wereld. Om uw SEO in 2021 te verbeteren, is het raadzaam om te investeren in beeld. Een aardig detail om te melden is, dat YouTube inmiddels al een tijdje van Google is.

Wordpress SEO, SEO content

14.1 Welke content creeren

Wilt u content schrijven voor uw website, waar u werkelijk wat aan heeft? Dan is het zaak om na te denken over een Content Marketing Strategie. Er wordt inmiddels zoveel content geschreven voor het internet, dat opvallen en klanten trekken een hele opgave is. Voor het schrijven van relevante content gaat een heel denkproces aan vooraf. U moet namelijk gaan bedenken op welke zoekwoorden uw website vindbaar moet zijn. Elke webpagina moet voor een bepaald zoekwoord geoptimaliseerd worden. Het is daarom belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek te doen. Op welke zoekwoorden heeft u kansen om bovenaan in Google te komen? Deze zoekwoorden liggen vaak niet voor de hand, maar u kunt er net het verschil mee maken.

Thought leadership

Het is interessant om binnen een specifieke niche een expert te worden. U bouwt daarmee een bepaalde autoriteit op, die op uw website afstraalt en goed is voor uw SEO. U kunt als expert content creëren, die vollediger en uitgebreider is, dan die van de concurrent. Kijk naar de verschillende invalshoeken en maak werk van longtail keywords. Een longtail keyword is bijvoorbeeld: [hoe Hoe krijg ik mijn website over skikleding bovenaan in Google?. Hoe specifieker, hoe gemakkelijker het wordt om goed te scoren op (een) zoekwoord(en)

SEO Search Intent

Wat wil een lezer precies als hij of zij een bepaald zoekwoord intikt in de zoekmachine? Wat wil hij of zij bereiken? Waar wil men antwoord op? Dit wordt ook wel zoekintentie of Search Intent genoemd. Zijn ze op zoek naar bepaalde informatie? Willen ze antwoord op een vraag? Of zijn ze al in de beslissingsfase om een product te kopen of een dienst af te nemen? Denk goed na over waar uw bezoekers naar op zoek zijn en maak met dat in het achterhoofd content wat hen aanspreekt en waarin ze antwoorden van u krijgen op vragen, die bij hen spelen.

14.2 SEO content van hoge kwaliteit gebruiken 

Voor SEO Zoekmachineoptimalisatie is SEO content de grootste troef voor uw website. Zorg er altijd voor, dat de content die u gebruikt, informatief, goed geconstrueerd, fris en origineel is met het juiste formaat.  Bij deze een basislijstje waar u op moet letten bij het aanmaken van content:

  • Plaats de belangrijkste content nog steeds boven de fold. Start met aan te geven wat er bereikt is en ga vervolgens meer in detail bij de uitleg hoe u daar gekomen bent.
  • Wissel lange en korte zinnen af. Plaats niet meer dan 2 gebeurtenissen in 1 zin.
  • Schrijf in de actieve vorm. Dat leest prettiger.
  • Maak gebruik van alinea’s met goede informatieve headings. Zo kan de bezoeker uw webteksten makkelijker scannen.
  • Laat uw zoekwoord (keyword) genoeg terugkomen in de tekst. Wel op een manier, dat het niet vervelend wordt.
  • Optimaliseer uw foto’s en zorg voor webteksten met genoeg woorden.
  • Markeer de belangrijkste content als ‘cornerstone content’
  • Zorg voor een goede linkbuilding structuur met ingaande en uitgaande links’’ & backlinks.
  • Neem een abonnement op Yoast premium voor meer opties aangaande SEO in 2021

15. Cornerstone content updaten

Sommige pagina’s op uw site zijn belangrijker dan andere. De meest waardevolle content van uw site wordt ook wel ‘cornerstone content’ genoemd. Kortom, deze berichten of pagina’s:

  • bevatten essentiële informatie voor uw publiek;
  • zijn volledig, actueel en goed geschreven;
  • tonen autoriteit;
  • krijgen de meeste backlinks van gerelateerde berichten op uw eigen site;
  • scoren hoger dan uw andere artikelen over hetzelfde onderwerp;
  • zorgen voor het meeste organische verkeer naar uw site.

Geef altijd prioriteit aan het updaten van uw ‘cornerstone content’. Uw bedrijf vertrouwt op hen en ze mogen nooit oud worden!

Yoast SEO zorgt ervoor dat er geen verouderde ‘cornerstone content’ op uw website staat

Yoast SEO maakt het een beetje eenvoudiger om de relevante engaging content te allen tijde actueel te houden. Als u Yoast SEO op uw site gebruikt, kunt u een bericht markeren als een ‘cornerstone’ artikel. Hierdoor zullen deze artikelen een zeer grondige SEO analyse ondergaan. Bovendien verschijnen ze in een afzonderlijke lijst in uw berichtenoverzicht in WordPress, waardoor u er gemakkelijk doorheen kunt bladeren en kunt controleren of ze nog steeds actueel zijn. Bij het gebruik van Yoast SEO premium, is het nog simpeler om ze bij te houden. Het filter toont alleen uw ‘cornerstone’ artikelen, die de afgelopen 6 maanden niet zijn bijgewerkt. U vindt dit filter ook in uw berichtenoverzicht in WordPress. 

16. Alle content per kwartaal, per half jaar of per jaar updaten

Google houdt van content. Daarom vindt Google het belangrijk, dat iemand die een zoekopdracht intikt in Google een correct antwoord krijgt. Die kans schat Google hoger in als een site of pagina regelmatig wordt bijgewerkt. In deze blog leest u alle ‘ins & outs’ bij het updaten van oude content.

17. Duplicated content vermijden

Wat is duplicated content?

Duplicated content ontstaat ​​wanneer zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo meerdere URL’s tegenkomen met dezelfde of zeer vergelijkbare content. Als gevolg hiervan weten zoekmachines niet welke van deze URL’s hoger moeten scoren. Dit zorgt voor lagere SEO rankings voor allemaal.  

Sommige CMS systemen voegen bijvoorbeeld sessie-ID’s of parameters voor tracking toe aan URL’s. Ook is er misschien sprake van dat u www- en niet-www-versies van een bepaalde pagina heeft geïndexeerd. Dit kan als gevolg hebben, dat u meerdere URL’s met exact dezelfde content heeft. Naast technische redenen kunnen uw artikelen en of blogs door andere partijen worden overgenomen. Let als u WordPress gebruikt ook op bij het toekennen van tags en categorieën. WordPress maakt nieuwe pagina’s aan en zet alle posts met dezelfde tag of categorie op 1 pagina. Pas de instellingen zo aan, dat dit soort pagina’s niet worden meegenomen bij de indexering.

Duplicated content check

Gebruik deze duplicated content check om te kijken of u te maken heeft met duplicated content

Duplicated Content oplossen

Hoe u uw probleem met duplicated content moet oplossen, is afhankelijk van de oorzaak van het probleem. Over het algemeen zijn er drie manieren om dit aan te pakken:

  • Vermijd zoveel mogelijk duplicated content. Als uw systeem sessie-ID’s in de URL aanmaakt, probeer deze dan bijvoorbeeld uit te schakelen.
  • Kunt u niet voorkomen, dat u ze maakt? 301 leidt die URL’s om naar de oorspronkelijke versie.
  • Wilt u echt een dubbel artikel bewaren? Zorg ervoor, dat u een canonieke link naar de originele versie toevoegt in de <head>sectie van het dubbele artikel. Het laat zoekmachines zien, wat de originele versie van het artikel is, zodat ze de ‘link juice’ kunnen doorgeven aan de originele versie. 

Geen copy paste gebruiken om opgemaakte tekst en afbeeldingen van een andere website in te voegen

Bij het kopieren van opgemaakte tekst, bestaat de kans, dat de opmaak mee wordt geleverd. Denk hierbij aan zaken zoals bijvoorbeeld:

  • Links
  • Kleur gebruik
  • Grootte
  • HTML Code

Wanneer u dit soort zaken in uw eigen WordPress website plakt, bestaat de mogelijkheid op onverwachte gevolgen. Ook als u niet bijzonders waarneemt, kan er HTML code mee komen.

18. Captcha plug-in gebruiken  

Zorg er tijdens het maken van uw blog voor, dat u een aantal creatieve en pakkende plug-ins toevoegt. Daarmee bedoelen we plug-ins, die direct helpen bij het verbeteren van de prestaties van de website. Ze hebben namelijk de capaciteit om de snelheid van de website te verhogen en ook te helpen bij het minimaliseren van de belasting van de webserver. Wanneer u WordPress gebruikt, vindt u W3 Total Cache vaak een perfecte keuze. Een betaalbare andere optie is bijvoorbeeld WP Rocket.

WordPress SEO plug-ins

Daarnaast zijn er nog enkele andere SEO optimalisatie plug-ins, die WordPress levert. Deze kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Sommige van dergelijke plug-ins omvatten browser-caching, database-caching, object-caching, enzovoort. Het algemene voordeel van catchy plug-ins is, dat ze zeker helpen bij het minimaliseren van de laadtijd van de pagina, wat uiteindelijk zal helpen bij het verbeteren van de kijkervaring van de kijker. Afhankelijk van de browser ervaring neemt het aantal kansen om uw website te bezoeken toe, wat geleidelijk het organische verkeer verbetert.

Zoekwoordenonderzoek, WordPress SEO

19. SEO zoekwoorden uit uw zoekwoordenonderzoek slim gebruiken

Als u zoekwoorden op de juiste manier gebruikt, is de kans groter, dat u veel verkeer ontvangt. Hiervoor moet u verstandig zijn en alleen zoekwoorden op de vereiste posities plaatsen. ‘Rank brain’ wordt vaak door Google gebruikt om de spam-sleutelwoorden in de gaten te houden. Het misbruik maken van zoekwoorden raad ik u sterk af. Dit kan ook een negatief effect hebben op uw website. Ik raad u wel aan om gebruik te maken van Longtail keywords. Het zoekvolume is in de meeste gevallen een stuk lager. Daar staat tegenover, dat het aantal conversies vaak wel hoger ligt. Met andere woorden er zijn meer mensen die uw product of dienst van u afnemen.

20. Belang van Dofollow en NoFollow backlinks

Er zijn twee hoofdtypen links als het gaat om WordPress SEO, en dat zijn dofollow links en nofollow links. De voornaamste verschillen:

Dofollow Links

Elke link is standaard op WordPress een dofollow link. Google crawlt websites en wanneer ze dofollow links vinden, dan linken ze de twee websites aan elkaar.

Op deze manier bouwt uw site autoriteit op, wat uw SEO rankings bij Google weer verbetert.

U heeft vast mensen horen zeggen, dat u meer backlinks moet hebben. Ze bedoelen dan meestal dofollow links vanaf websites met een hogere autoriteit dan die van u. Over het algemeen heeft u meer aan dofollow links. In deze blog leest u trouwens meer over hoe u van slechte backlinks afkomt.

Nofollow Links

Nofollow links zijn links die een rel-attribuut ‘nofollow’ bevatten, zoals hieronder te zien:

<a href="https://connectyourworld.nl/" rel="nofollow">my link</a>

Nofollow links zeggen Google, dat ze deze links niet te hoeven volgen en gewoon genegeerd kunnen worden. Dat betekent niet, dat nofollow links onbelangrijk zijn. Nofollow links kunnen nog steeds verkeer opleveren, zelfs als Google ze niet volgt. De link op uw Twitterprofiel is bijvoorbeeld nofollow. Maar deze link kan nog steeds een hoop verkeer opleveren.

21. Interne links toevoegen

Interne links zijn links, die linken tussen de ene pagina en de andere pagina binnen dezelfde WordPress website. Dit gebruikt u meestal wanneer u naar andere content verwijst of als u naar uw landingspagina verwijst. De SEO specialist van SEO bureau Connect your World schreef eerder een blog over het belang van interne links. Interne links zijn belangrijk omdat:

  • Ze helpen mensen bij het vinden van hun weg op uw website. Interne links zorgen ervoor, dat mensen meer tijd op uw website doorbrengen. ‘Time on site’ is een SEO ranking factor.
  • Ze zijn ook nuttig voor het structureren van uw content.
  • Interne links zijn ook dofollow. Dus ze helpen Google hun weg te vinden op uw website en om Bovenaan in Google te komen.

22. Schema Markup

U heeft vast wel eens de vreemde term “schema mark-up” of “gestructureerde mark-up” horen vallen op het internet. Schema mark-up is eigenlijk extra code die zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google helpt om meer en betere content & data aan hun bezoekers te bieden. Wel eens zo’n ster gezien naast een review in de SERP’s? Die sterren komen er door schema mark-up. Schema mark-up betekent, dat u bijzondere plekken op de SERP’s kunt krijgen met als resultaat een forse toename van uw click through ratio (CTR).

Google reviews

Welk voordeel behaalt u nu precies met die sterren in de SERP’s? Het CXL Institute deed onderzoek hiernaar. Bedrijven, die sterren gebruikten voor hun Google reviews kregen een aanzienlijke hogere Click Through Ratio voor organische SERP’s – tot wel een stijging van 35% of hoger. De conclusie was dan ook dat hiermee uw resultaten verbeteren.

Schema in WordPress thema’s

Veel WordPress thema’s hebben schema mark-up al ingebouwd, maar er zijn ook thema’s, die dat niet hebben. Een website of blogartikel testen kunt u testen met de Google Structured Data Testing tool.

23. SEO for WordPress in verschillende talen

Door verschillende talen aan uw website toe te voegen kunt u flinke winst halen qua WordPress SEO en verkeer. Als u dit inderdaad wilt implementeren op uw WordPress website, zal Google u niet straffen voor het hebben van duplicated content. Zolang u de juiste hreflang en canonische tags hebt geïnstalleerd is er niets aan de hand.

24. Categorieën en tags beheren

WordPress heeft twee standaardmanieren om uw content te structureren, namelijk: categorieën en tags. Categorieën voegen hiërarchie toe aan uw content en groepsonderwerpen in grote lijnen. Tags zijn niet hiërarchisch en kunnen worden gebruikt om uw artikel gedetailleerder te beschrijven. Kies bij het opzetten van uw sitestructuur een aantal hoofdcategorieën. Ze toevoegen aan uw menu kan een goed idee zijn, vooral als u alleen een blog heeft. Als u een blog en verschillende producten heeft, is een andere configuratie wellicht logischer. 

WordPress SEO

Zorg ervoor, dat uw categorieën ongeveer even groot zijn. Als uw categorieën te groot worden, maakt u subcategorieën. Uw categoriepagina’s kunnen geweldige bestemmingspagina’s zijn , vooral voor e-commerce-sites. Tags zijn handig voor gebruikers, die onderwerpen verkennen, maar ze worden vaak verkeerd toegepast. Het is belangrijk om niet te veel tags te gebruiken en ze meer dan een of twee keer te gebruiken. Vergeet niet, dat u uw content wilt groeperen en niet alleen een beschrijving wilt geven. Als u uw content anders wilt structureren, kunt u met Wordpress ook aangepaste taxonomieën maken. Overweeg altijd zorgvuldig of uw aangepaste taxonomie content groepeert op een manier die logisch is en uw bezoekers helpt.

25. WordPress website paginering

Als u veel berichten op uw WordPress site heeft, wilt u misschien nadenken over hoe uw paginering eruit ziet en werkt. Anders zou u kunnen ontdekken, dat uw beste content diep in uw site ‘begraven’ is en dat gebruikers en zoekmachines er moeite mee kunnen hebben om het te vinden.

Er zijn met name twee dingen waar u aan moet denken:

  • U moet controleren of uw thema rel = “next” en rel = “prev” ondersteunt voor gepagineerde archieven . Als dat een beetje ingewikkeld klinkt, maak u geen zorgen – de Yoast SEO WordPress-plug-in zorgt automatisch voor u.
  • Overweeg om aan te passen hoe uw paginering eruit ziet en werkt zodat het een beetje nuttiger is voor gebruikers en zoekmachines. We raden echt aan om de plug-in WP-PageNavi te bekijken!

26. SEO Tips Geadvanceerd

Helemaal onderaan in Yoast vindt u het tab blad ‘geadvanceerd’.

Met de eerste optie kunt u heel gemakkelijk aangeven welke post of pagina u wel of niet wilt laten indexeren door de zoekmachines. Een andere optie om het indexeren te regelen, is het gebruik van de Meta Robots TXT.

Canonieke URLS wijzigen

Als laatste kunt u canonieke URLS wijzigen.

Wat zijn canonieke URLS precies?

Misschien heeft u berichten op uw website of gehele pagina’s waarop content staat, die vergelijkbaar is. U kunt producten of content hebbenop meerdere URLS hebben. Om verwarring bij zoekmachines zoals Google te voorkomen, kunt u een canonieke plaatsen om te vertellen op welke URL de orginele content te vinden is.

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

Freelance WordPress SEO specialist inhuren

Heeft u over SEO WordPress vragen? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en neem contact op. Hier komt u meer te weten over de auteur Herman Geertsema. Herman Geertsema is de eigenaar en SEO optimalisatie specialist van SEO bureau Connect your World: specialist in SEO & Content Marketing uit Den Haag. We nemen opdrachten aan in regio Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Breda. Wij hebben ook diverse projecten uitgevoerd voor opdrachtgevers in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk en Delft.

SEO bureau Den Haag – Openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag is in 2018 door Herman Geertsema opgericht. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG). SMG is een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Wij hebben allerlei online marketing disciplines in huis om onze klanten professioneel te bedienen. Daarnaast hebben de leden van SMG ontzettend veel kennis in huis om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.