• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Wat is het belang van UX design voor SEO

Wat is het belang van UX design voor SEO

SEO UX design

UX design, waarom is het belangrijk voor SEO? Wat maakt een website gebruikersvriendelijk? Vindt de website bezoeker snel waar ze naar op zoek zijn? Begrijpen ze de content? Kunnen ze overweg met alle functionaliteiten. In deze bijdrage laat ik zien, dat UX design & SEO hand in hand gaan.

Wat is UX Design?

UX design gaat over gebruikerservaringen en hoe een gebruiker van jouw website over je site navigeert. Gaat dat soepel? Vindt de gebruiker snel waar hij naar op zoek is. Krijgt de gebruiker een antwoord op zijn of haar vragen? Samengevat heeft de gebruiker een prettig gevoel als hij op jouw site aan het surfen is? Daarnaast gaat het om toegankelijkheid voor de 250000 visueel gehandicapten in Nederland en op de interactie tussen de websitebezoeker en jouw organisatie en een positieve beleving daarin. SEO UX design

Wil je meer weten over User-experience? Surf dan naar deze pagina over Userexperience van de Nielsen Norman Groep.

Techniek

Doet een website wat de gebruiker van de website verwacht? Werkt deze in alle browsers en beeldschermen en besturingssystemen? Is de website mobiel vriendelijk? Laadt de website snel?

Als SEO specialist kan je de laad snelheid zelf testen. Dat kan bijvoorbeeld met de pagespeed insight test of de Pingdom speed test. Snelheid is een belangrijke SEO ranking factor en de laadtijd van een website moet eigenlijk onder de 2 seconden zijn.

Als SEO specialist kan je ook een mobielvriendelijke test uitvoeren. Meer dan 50% van alle zoekopdrachten is tegenwoordig op een mobiel apparaat.

Probeer foute handelingen op een website zoveel mogelijk voor te zijn door duidelijke instructies. Geef bijvoorbeeld bij het invullen van formulieren aan welke velden verplicht zijn en welke niet. Gaat er dan nog wat fout, geef dan direct feedback om bij te sturen. Leg op een website niet teveel restricties op, aangezien tegenwoordig iedereen haast heeft.

Broken links

Niets is zo vervelend als een link die het niet doet of qua kleurstelling nauwelijks opvalt in de tekst. Google is gebouwd op links; besteed hier dan ook aandacht aan en gebruik 1X per maand een broken link checker.

Het visuele ontwerp van een website

Wie veel online is heeft intuïtieve verwachtingen over hoe een website in elkaar zit. Een goed visueel ontwerp sluit daar op aan. Dit komt tot uitdrukking in de pagina indeling, die bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De header ofwel de bovenkant van de pagina.
  • Het menu, wat meestal aan de bovenkant of linkerkant zit.
  • De content
  • Een footer ofwel de onderkant van de pagina

De header

De header bevindt zich aan de bovenkant van de pagina en bestaat uit het logo en eventueel ook uit een tagline. Gebruikers verwachten het logo linksboven. Een homepage button is niet meer nodig. Deze functie is overgenomen door het logo, waarmee je terug kan linken naar de homepage. Zorg dat de bestandsgrootte van het logo niet te groot is. Het is vaak het eerste stukje website wat wordt ingeladen. Andere opties zoals zoeken, inloggen, taalkeuze, contact of winkelmandje verwacht de gebruiker aan de rechter bovenkant.

Het navigatiemenu

Websitebezoekers verwachten het navigatiemenu aan de bovenkant of aan de linkerkant van de pagina. Op de mobiel zit het menu vaak achter drie streepjes, ook wel het hamburger menu genoemd. Het hoofdmenu bevat ideaal gezien 5 categorieën naast elkaar. Daarnaast is het aan te bevelen, dat elke pagina van de website met maximaal 2X klikken te bereiken is. Door een goede duidelijke navigatie vindt de websitebezoeker waar hij of zij naar op zoek is. Dat betekent dat de ‘time on site’ langer wordt. Laat dat nu net een belangrijke SEO ranking factor zijn.

SEO content

Voor de weergave van content zijn er drie gangbare manieren, namelijk:

  • Content in een centrale kolom
  • Content in de linkkolom en gerelateerde informatie in de rechterkolom
  • Content in de rechterkolom met een menu aan de linkerzijde

Let goed op dat de content op een mobiel ook goed leesbaar is.

De footer van een website

Als het gaat om SEO & UX design, dan is de footer steeds belangrijker geworden. De footer staat zoals verwacht aan de onderkant van een pagina en bevat vaak dezelfde elementen. De footer kan bijvoorbeeld ruimte geven aan snelkoppelingen naar belangrijke producten en diensten. Verder bevat een footer vaak:

  • Adres en contactgegevens. Vermeld hier alle contactgegevens. Te vaak is een e-mail adres nog ergens verstopt op de website.
  • Social Media accounts. Op de meer esthetische manier maak je gebruik van buttons.
  • Algemene voorwaarden.
  • Privacy statement (Let op, super belangrijk)
  • Disclaimer
  • Eventueel de regios of plaatsen waar je als bedrijf werkzaam bent.

De navigatiestructuur van een site

Weer zo’n belangrijk UX design element, dat van invloed is op uw SEO. Besef dat mensen op verschillende manieren op je website belanden. Dit kan via een share op social media, via een zoekopdracht in Google of ze komen rechtstreeks naar je website. Ook kunnen ze via je homepage op de gewenste pagina terecht komen. Gebruikers moeten gemakkelijk de weg op je site vinden. Zorg daarom voor een zoekfunctie, toon een navigatiemenu eventueel met een uitklapmenu. De navigatie mag eventueel achter een icoon zitten zoals bij het hamburgermenu.

Voor wie wil weten waar hij of zij zich bevindt op de website, is een kruimelpad handig. Dit kruimelpad geeft de positie van de huidige bezochte pagina in de navigatiestructuur aan. Ook een xml sitemap kan helderheid scheppen, hoewel deze met name bedoeld is voor de indexering.

Gebruikersvriendelijke navigatie maakt de indexering van je website gemakkelijker

Google zoekt het internet af naar nieuwe pagina’s en nieuwe content. Ze crawlen het web met de zogenaamde bots. Google vindt het fijn als ze dat op de meest ideale wijze kunnen doen. Zie een website daarom als een soort organogram van een website waarin alle pagina’s zowel intern als extern met elkaar verbonden zijn. Interne links zorgen voor verbanden tussen pagina’s en door de onderlinge verbanden heeft Google een idee van het belang van je web pagina of content. Websites waarop geregeld activiteit plaats vindt worden regelmatig geïndexeerd en op deze wijze bepaalt Google op welke positie jouw website of webpagina geplaatst moet worden ten opzichte van de concurrentie. Heb je dus een website met een goede navigatiestructuur waarop je gemakkelijk je weg vindt? Dan beloont Google dat met een hogere ranking.

SEO Linkbuilding

Breng externe links die naar jouw website verwijzen met zorg aan. Google gaat ervan uit, dat mensen meestal hun antwoord op een vraag vinden als ze meerdere websites hebben geraadpleegd. Heb je bijvoorbeeld een expert in jouw branche, die vele artikelen heeft geschreven over het onderwerp waar jij ook mee bezig bent, dan is een link naar een artikel van deze expert op jouw website van toegevoegde waarde. SEO gaat namelijk ook om domeinautoriteit. Google wil dat de meest relevante website bovenaan staat. Schrijf daarom waardevolle content, zodat anderen ook naar jou gaan linken.

SEO content

Een gebruikersvriendelijke tekst leest lekker weg en is begrijpelijk geformuleerd. Vaak wordt het B2 schrijfniveau aangehouden. Met dit schrijfniveau begrijpt ruim 80% van de Nederlanders waar de tekst over gaat. De SEO content moet een duidelijke boodschap hebben en houdt rekening met verschillende niveau’s.

Zoekwoordenonderzoek

Hoe zoekwoordenonderzoek precies werkt, behandel ik in andere blogs. Wat voor UX design belangrijk is, is dat de zoekwoorden goed weergeven waar de tekst over gaat. Google kijkt naar de zoekintentie van de gebruiker die een zoekopdracht in Google intikt. Doe een zoekwoordenonderzoek daarom met zorg en laat er indien mogelijk meerdere mensen naar kijken. Alleen op die wijze voldoet een pagina aan de zoekintentie van de Google gebruiker.

Google zoekt antwoorden

Google vind het belangrijk, dat de gebruikers van hun zoekmachine het antwoord vinden op de vragen die ze hebben. Als je vragen kunt beantwoorden en moeilijke onderwerpen kan verduidelijken, is dit van toegevoegde waarde voor je SEO. Hoe duidelijker je bent, hoe gebruikersvriendelijker je website, hoe beter voor je SEO.

Leesbaarheid van een tekst

De leesbaarheid van een tekst is afhankelijk van het lettertype en de lettergrootte. In het algemeen gaat de voorkeur uit naar een schreefloze letter. Grote letters lezen prettiger. Houdt 14 pixels aan als medium. Daarnaast is het kleurcontrast belangrijk tussen letters en achtergrond. Een lichtgrijze letter tegen een witte achtergrond vind ik persoonlijk niet lekker lezen. Dit geldt trouwens ook voor hyperlinks. Deze moeten opvallen in een tekst en dat kan met een voldoende afwijkende kleur van de link of een onderstreping bij een mouse-over.

Call to action buttons

Jouw doel is, dat bezoekers op je website actie ondernemen. Dat kan van alles zijn zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een product of een dienst, maar ook het inschrijven voor een nieuwsbrief of een afspraak maken. Call to action buttons moeten dan ook goed opvallen. Dit doe je met sterk contrasterende kleuren. Heeft de huisstijl bijvoorbeeld veel blauw, dan zijn oranje call to action buttons een goede keuze.

Regellengte

De regellengte heeft veel invloed op de leesbaarheid op een website. Te korte of te lange regels halen de vaart uit het lezen, omdat de ogen vaak moeten verspringen om naar een volgende regel te gaan. Veel webdesigners houden een regellengte aan van 50 tm 75 tekens inclusief spaties. Als de vaart uit het lezen wordt gehaald, dan brengen de mensen minder tijd door op je website en gaat de time on site omlaag. Weer een sterk aantoonbaar verband tussen UX design & SEO.

Structuur je teksten

Geef je SEO content een structuur aan de hand van alinea’s, die door witruimte worden gescheiden. Maak gebruik van koppen/tags. Dit is belangrijk omdat mensen op het web een tekst vaak niet helemaal lezen, maar scannen. Ze willen snel zien waar een tekst over gaat, om te bepalen of ze de gehele tekst gaan lezen. Door het aanbrengen van goede koppen/tags help je de lezer daarmee. Dit is weer een voorbeeld waarmee de time on site vergroot wordt.

Toegankelijkheid website

Belangrijk is dat een website voor iedereen toegankelijk is, zodat ook mensen met een beperking gebruik kunnen maken van het web. De overheid heeft als norm, dat ook blinden en doven gebruik kunnen maken van de overheidsdiensten via het internet. De volgende uitgangspunten gelden hier:

  • Benut de structuur van de tekst om de pagina toegankelijker te maken
  • Gebruik hyperlinks die betekenisvol zijn, dus geen klik hier.
  • Vul het alt attribuut in bij afbeeldingen, zodat voor iedereen duidelijk is wat er op een afbeelding staat.
  • Gebruik ondertiteling en audiodescriptie bij video.
  • Maak PDF documenten toegangelijk.

Conclusie

Een goede SEO ranking heeft dus alles te maken met UX design. Als je website langzaam is, of bezoekers snappen de navigatie niet, dan zullen ze snel weg klikken. Dit is slecht voor je bounce rate en je bezoekers-aantallen, want ze komen waarschijnlijk niet meer terug.

Content van lage kwaliteit jagen gebruikers terug naar de zoekresultaten. Ze gaan op zoek naar een andere website, die ze wel verder helpt. Dit geldt voor de teksten op je homepagina en blogs. Update je blogs regelmatig en schrijf nuttige artikelen. Alleen op deze wijze zullen lezers niet snel weg klikken.

Backlinks, zo ongeveer de allerbelangrijkste SEO ranking factor, verzamel je vooral door waardevolle content aan te bieden. Of het nu grappig of informatief is, mensen moeten er iets aan hebben. Alleen backlinks van betrouwbare websites tellen echt mee.

SEO is net een klantenservice

Het is super simpel. Zie SEO als een online klantenservice. Je helpt mensen aan waardevolle content, die ze makkelijk kunnen vinden.

Pas het KIPS principe toe, wat staat voor keep it pretty simple. Daar worden klanten en zoekmachines blij van.

Meer lezen over SEO & Content Marketing

SEO expert Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO expert en Content Marketing specialist. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Voor meer informatie over SEO & Ux design kijk eens op mij Facebook of Twitter account. Heeft u vraag? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf dan naar Mijn Contactpagina.

SEO checklist

Lees deze SEO checklist, als je snel aan de slag wilt met SEO.

connectyourworld

Laat je bericht achter